نور معرفت
غلامرضا جمشیدیها:

انقلاب اسلامی یك انسان جدید معرفی نمود

انقلاب اسلامی یك انسان جدید معرفی نمود

به گزارش نور معرفت استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران اظهار داشت: انقلاب اسلامی یك انسان جدید و نو معرفی نمود و به لحاظ انسان شناسی یكی از شاهكارهای انقلاب معرفی انسان جدیدی است كه متأسفانه تاكنون روی آن كار نشده است.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، نشست عقل سرخ بعنوان اولین جلسه از سلسله نشست های اصحاب علوم انسانی در باب فهم و تبیین جهان مقاومت بعد از شهادت سردار سلیمانی بامداد امروز در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار گردید.
غلامرضا جمشیدی ها استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در این جلسه اظهار داشت: منطقه ما همیشه تحت تاثیر سرمایه داری غربی و آمریكا بوده است.
وی اضافه كرد: قبل از انقلاب هم، هم نظام شاه و پهلوی به آمریكا وابسته بود و هم ماركسیست ها توسط آمریكا حمایت می شدند. در این میان فقط نیروهای مذهبی و مستضعف بودند كه دیده نمی شدند. در حوالی انقلاب هم فضای سیاسی كشور اینگونه بود و هم فضای فرهنگی؛ كه نوعی دوگانگی بود. البته نهادهایی مثل انجمن اسلامی فعالیت می كرد، ولی هنوز بسیج به وجود نیامده بود. در این میان مردم و نیروهای مذهبی نه در فضای سیاسی و نه در فضای فرهنگی، دیده نمی شدند. حتی یادم است در آن زمان كه بنده دانشجو بودم، فكر انقلاب هم از سرمان نمی گذشت، ولی با این وجود انقلاب صورت گرفت در حالیكه هیچ كس فكرش را هم نمی كرد. دلیل آن هم این بود كه در این انقلاب گزاره هایی وجود داشت كه در هیچ انقلاب دیگری نبود.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران تصریح كرد: انقلاب اسلامی از لحاظ انسان شناسی یك انسان جدید و نو معرفی نمود. علاوه بر این، انقلاب اسلامی توانست با گزاره های مذهبی ایجاد شود. یكی از شاهكارهای آن هم معرفی انسان جدیدی است كه متأسفانه تاكنون روی آن كار نشده است. ضمن اینكه در شكل گیری این انقلاب، گزاره های دینی عنوان شد كه فراتر از گزاره های دینی ای بود كه قبل از آن مطرح شده بود. مثل اینكه گفته می شد دین، افیون توده ها است، در حالیكه انقلاب اسلامی این گزاره را رد كرد. داشتن رهبر دینی هم نقطه قوت انقلاب است. چون داشتن این رهبر به مفهوم آن است كه انسان ها را رها نكرده است.
جمشیدی ها تصریح كرد: در ورای همه بحث های انقلاب اسلامی از لحاظ معرفتی با هیچ یك از انقلاب ها همخوانی نداشت. با دو بلوك موجود آن زمان همسانی نداشت، ازاین رو دولتی به وجود آمد كه نه شرقی و نه غربی بود. بر همین مبنا مدعیان حقوق بشر شروع به ایجاد مزاحمت هایی برای چنین دولتی كردند. به راه افتادن ۸ سال جنگ یكی از همین مزاحمت ها بود، اما بعد از این ماجراها نهادهایی مثل بسیج، سپاه و … شكل گرفت و جنگ به اتمام رسید. در آن زمان امریكا متوجه شد كه دیگر نمی تواند به ایران بازگردد.
وی خاطرنشان كرد: اما در مورد پدیده داعش باید بگویم كه بنده در سال ۱۳۷۵ كه در منچستر دانشجو بودم، در یكی از میدان های اصلی شهر دیدم كتاب عراق و شام را می فروختند. در آن زمان متوجه شدم كه دولت انگلستان اجازه داده كه مسلمانان مجرمین را مسلمان كنند. بدین سان داعشی ها، جز مجرمین مسلمان بودند. با نمایان شدن پدیده داعش نیروهایی مثل حشدالشعبی و نیروهای نظامی شكل گرفت و امریكا در این پروژه هم شكست خورد. نیروهای نظامی ما هم كه امروز در مقابل آمریكا ایستاده اند.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران اظهار داشت: اما در مورد قاسم سلیمانی باید بگویم كه ایشان دست آموز مكتب امام خمینی بود و توانست اندیشه و روش امام را جهانی كند. جریان مقاومت سبب شد كه آمریكا در برنامه های خود موفق نباشد. عكس العمل های متفاوتی كه پس از شهادت سردار سلیمانی به وجود آمد نشان داده است كه اندیشه قاسم سلیمانی جهانی شده است و شهادت او سبب شد كه اندیشه های دینی جهانی شود.

1398/11/14
13:35:01
5.0 / 5
4232
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد