نور معرفت
حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی:

رسالت مهم تفسیر تسنیم، صیانت از وحی است

رسالت مهم تفسیر تسنیم، صیانت از وحی است

به گزارش نور معرفت رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در همایش بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: رسالت های مهم تفسیر تسنیم حفظ و صیانت از وحی است.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با حضور در اولین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله جوادی آملی» كه ۱۴ آذر ماه در تالار خیام دانشگاه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان رفسنجان برگزار گردید به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی در سخنان خود با اشاره به جایگاه برتر قرآن كریم در بین دیگر صُحُف الهی، بیان كرد: قرآن كریم، كتاب سعادت همه جهانیان است و حقیقتاً جای دارد كه خداوند را برای ارزانی این نعمت بزرگ مورد حمد و ستایش قرار دهیم، این كتاب، سیّد كتب و جامع همه كتب و صُحُف الهی است كه توسط پیامبر اعظم كه درود و سلام ما بر ایشان باد به دست بشر رسید و تنها ائمه اطهار علیهم السلام مفسر حقیقی و عِدل قرآن كریم هستند كه همواره در راه سعادت بشر كوشیدند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حیات، مراتبی دارد كه عالی ترین مرتبه حیات را، «حیات قرآنی» معرفی می كنند؛ اگر برای انسان «حیات معقول» را در مقابل حیات نباتی و حیات حیوانی، بالاترین نوع حیات مادی می دانند، خداوند برای حیات معنوی انسان «حیات طیّبه» را قرارداده است كه دست یابی به آن فراتر از اندیشه بشر است و راهنمایی وحی را می طلبد.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اذعان كرد: «حیات» را «علم» همراه با «قدرت» معرفی می كنند؛ هر چه علم و قدرت افزونتر باشد، حیات كاملتر خواهد بود و چون این علمی كه از قرآن می آید علم نامتناهی الهی است در نتیجه مسیر حیات طیبه و سعادت حقیقی را به بشر می آموزاند.
وی تصریح كرد: اگر بخواهیم از مرگ جاهلی نجات پیدا نماییم باید از حیات قرآنی بهره مند شویم كه بحمد الله به بركت تفسیر گرانقدر «تسنیم» این امكان پذیر شده است؛ از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه با تفسیر موضوعی آیت الله العظمی جوادی آملی آشنا شد كه این آشنایی تا به امروز ادامه داد و به بركت كوشش های ایشان و نظام اسلامی، قرآن از مهجوریت خارج شد و به صحنه جامعه، انقلاب و نظام آمد و احیاء شد و این پرچم، ۴۰ سال است كه در دستان آیت الله العظمی جوادی آملی برافراشته است كه ثمره این مجاهدت، تفسیر ۸۰ جلدی تسنیم می باشد.
حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی با تقدیر از برگزاركنندگان این همایش تصریح كرد: برگزاری این همایش یك تقدیر الهی لازم دارد چونكه برای برگزاری آن مجاهدتهای علمی و قرآنی فراوانی صورت گرفته است كه امروز ثمره آنرا مشاهده می نماییم.
وی اضافه كرد: هدف از برگزاری این همایش ها باید این باشد كه رسالت های اجتماعی تفسیر تسنیم را بیشتر و عمیق تر بشناسیم و به همگان بشناسانیم؛ مهمترین و عظیم ترین خدمتی كه در پرتو تفسیر تسنیم انجام شده، عبارت است از «حفظ و صیانت از وحی» و پاسداری از آن، چونكه در چند دهه گذشته متاسفانه خیلی از افراد تلاش كردند وحی را به سطح فكر بشری تنزل دهند؛ برخی آنرا معاذالله جهان بینی پیامبر معرفی كردند و برخی آنرا دارای دو بخش دانستند كه یك بخش را خواب و رویای وحیانی پیامبر برشمردند و بخش دیگر آنرا بیان بشری پیامبر معرفی كردند، در حالیكه حتی یك حرف از قرآن كریم متعلق به بشر نیست! طرح این مسائل، بزرگترین ظلم و اجحاف به حقیقت وحی است كه آیت الله العظمی جوادی آملی با همه وجود در مقابل این حركت ایستاد و اجازه ندادند مصیبتی كه در مسیحیت درباب انجیل رخ داد در مورد قرآن تكرار شود.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: آیت الله العظمی جوادی آملی در مقابل مصادره قرآن توسط این تفكرات انحرافی ایستاد و موقعیت وحی را در جایگاه اصلی اش حفظ كرد و این همایش ها نیز باید در جهت تقویت، تثبیت و صیانت از جایگاه حقیقی و وحیانی قرآن كریم باشد.
وی ابراز كرد: رسالت دیگر كه در تفسیر تسنیم اتفاق افتاده این است كه آیت الله العظمی جوادی آملی تاكید داشتند با قرآن باید یك مواجهه علمی صورت بپذیرد؛ ما تا دستمان از علومی مانند لغت، ادبیات، كلام، فقه، فلسفه، حكمت و عرفان خالی باشد هیچ گاه نخواهیم توانست یك بهره علمی مناسب از قرآن كریم ببریم، آیت الله العظمی جوادی آملی با همه زمینه های علمی و با این اندوخته ها به خدمت قرآن كریم رفت و همه این علوم را در خدمت فهم و تفسیر قرآن به كار گرفت و قرآن را با زبان علم به جهانیان معرفی نمود.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تاكید كرد: گرچه از باب هدایت، قرآن برای همه ی سطوح جامعه پیام دارد و می تواند هدایتگر همه افراد جامعه باشد لكن فهم عمیق قرآن، مواجهه علمی با آنرا می طلبد؛ در واقع یك فقیه، باید آیات الاحكام را بررسی كند، یك متفكر علوم تجربی باید آیات تكوینی را بررسی كند و سایر موارد نیز به همین صورت.
وی افزود: اتفاق مهم دیگری كه در تفسیر تسنیم رخ داده است «احیاء عقل» برمبنای آیات قرآنی است، در اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی، عقل از حضیض ذلّت به اوج عزت رسیده است خصوصاً عقلانیت وحیانی كه امروز پرچم دار آن، ایشان است، آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص مكرر می فرماید كه این عقل چقدر عظیم است كه می تواند با خداوند احتجاج كند و ایشان در این حوزه آیاتی را تفسیر و بیان می كنند و مراد ایشان از عقل، نه هوا و هوس و نه ظن و گمان، بلكه عقل خالص و منزه وحیانی است كه خداوند درباب آن می فرماید من پیامبران را فرستادم تا این عقل نتواند در مقابل من احتجاج كند كه چرا برای من راهنما و هادی نفرستادی؟!
وی افزود: این عقلانیت وحیانی، یك لزوم در فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و دیگر عرصه های امروز جامعه ما و همه جهان است كه به همت آیت الله العظمی جوادی آملی با این قدرت به میدان آمده و باید مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اظهار نمود: رسالت چهارم تفسیر تسنیم، تبیین نسبت بین قرآن و عترت و نسبت بین قرآن و روایات است؛ گرچه مسلماً «قرآن» عِدل عترت است و «عترت» عِدل قرآن كریم است، اما حساب روایت از عترت جداست، روایات باید خودرا به قرآن عرضه كنند، این مساله بسیار مهمی است كه متاسفانه خیلی از آن غفلت می كنند، متاسفانه فرق بین عترت و روایت در جامعه امروز ما شناخته نشده است.
وی اضافه كرد: ما باید یك میزانی برای معرفت داشته باشیم، گرچه عترت و قرآن میزان هستند اما امروز به ظاهر عترت در دسترس بشر نیست، اما قرآن بعنوان یك میزان در اختیار ما هست و ما باید روایات را با این میزانِ روشن، بسنجیم، پس باید نسبت بین روایات با قرآن كریم روشن شود، هر روایتی كه به قرآن عرضه كردیم اگر با قرآن مخالفتی نداشت باید بعنوان سند مورد توجه قرار بگیرد و در غیر این صورت باید كنار گذاشته شود، چونكه خود ائمه(ع) فرمودند هر سخنی از ما به شما رسید حتما به قرآن عرضه كنید، در نتیجه نسبت قرآن با عترت و نسبت قرآن با روایت، دو مساله متفاوت می باشد پس باید همه تلاش ما این باشد كه قرآن، میزان معرفت در جامعه ما قرار بگیرد.


منبع:

1398/09/15
21:38:26
5.0 / 5
4192
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد