نور معرفت

اهمیت پیاده روی نجف تا کربلا در سخن ائمه(ع)

اهمیت پیاده روی نجف تا کربلا در سخن ائمه(ع)

نور معرفت: قم پیاده روی اربعین یکی از آیین های بزرگ مذهب تشیع است که همه ساله در ایام نزدیک به اربعین حسینی شروع می شود و جمعیت زیادی از عاشقان حسینی با پای پیاده از نقاط مختلف عراق با هدف زیارت حرم امام حسین (ع) راهی کربلا می شوند و زائران ایرانی نیز اغلب مسیر نجف تا کربلا پیاده راه طی می کنند.


بااینکه این همایش جهانی در سالهای اخیر شور و شکوه مضاعفی به خود گرفته است و دربین مردم شناخته تر شده و جمعیت کثیری در آن شرکت می کنند؛ اما زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده ریشه تاریخی دارد و راهپیمایی اربعین حسینی از زمان ائمه رایج بوده است، پس برای آن ثواب و حسنات مختلفی یاد شده است.
برای بررسی تاریخچه این همایش جهانی خبرنگار ایسنا به گفت و گو با یک استاد حوزه علمیه پرداخته است.
حجت الاسلام بهادری، در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: امام حسن عسکری (ع) زیارت اربعین را یکی از نشانه های مؤمن شمرده است و امام صادق (ع) به معاویه بن وهب سفارش اکید می کند که مبادا از خوف دشمن زیارت قبر امام حسین (ع) را ترک کنی.
وی اربعین را نقطه وصل میان قیام عاشورا تا حکومت حضرت حجت (عج) دانست و اظهار داشت: اربعین نقطه اتصال گذشته تاریخ به آینده و نقطه اتصال عاشورا به امام زمان (عج) است؛ همانطور که حضرت اباعبدالله (عج) نقطه اتصال همه ی اولیا و انبیای الهی به حضرت حجت (عج) است؛ امام زمان (عج) هم با قیام عاشورایی به خونخواهی امام حسین (ع) به میدان خواهند آمد.
وی با اشاره به این که امامان معصوم (ع) همیشه بر پیاده روی زیارت امام حسین (ع) تاکید داشته اند، بیان کرد: در روایات فراوانی پیاده رفتن برای زیارت امام حسین (ع) بزرگ داشته شده و ثواب بزرگی برای آن وعده داده شده است و اشاره شده که هر گونه رنج و سختی که زائر در راه زیارت امام حسین (ع) بر خود هموار می کند، او را مستوجب پاداش الهی می کند.
وی اظهار داشت: امام صادق (ع) درباره ی پیاده روی زیارت اربعین می فرماید: «هر کس پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند برای هر گامی که برمی دارد، حسنه ای برایش نوشته، گناهی از او پاک کرده و درجه ای به رتبه او می افزاید زائر امام حسین (ع) هنگامی که به محل زیارت برسد، خداوند متعال دو فرشته بر او می گمارد تا آنچه از اعمال خیر در زیارت از او سر می زند، بنویسد و هر آنچه شر و زشتی از او سر می زند، ثبت نکنند. وقتی که قصد بازگشت می کند، با او وداع می کنند و می گویند: ای ولی خدا! بخشیده شدی! تو از حزب خدا، حزب رسول او و حزب دوده رسول او هستی به خدا سوگند! هیچ گاه آتش جهنم را نخواهی دید و آتش هم تو را نمی بیند و بدنت هیچ گاه طعمه آتش نخواهد شد.
این استاد حوزه علمیه افزود: تاکید بر «پیاده روی زیارت اربعین» در منابع حدیثی امامیه روایات فراوانی وجود دارد که زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده را تأیید و بدان تشویق نموده است؛ برمبنای دسته ای از روایات، هر قدمی که در راه زیارت امام حسین (ع) برداشته می شود دارای اجر و پاداش است و عنوان «قدم برداشتن» نیز مصداق واضحی برای سفر پیاده است.
حجت الاسلام بهادری اشاره کرد: تعدادی دیگر از این روایات بطور صریح از این مساله یاد نمودند؛ این روایات با عباراتی مانند: «مَنْ اَتَی قَبْرَ الْحُسَینِ (ع) مَاشِیاً» به چشم می خورند که واژه «مَاشِیاً» صراحت در تاکید بر این امر دارد.
وی با تأکید بر این که مجموع این روایات مستند قابل قبولی برای جنبه شرعی زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده در روزهایی مانند اربعین حسینی (ع) است؛ اظهار داشت: آنچه در این زمینه در ضمن روایات ذیل می آید. نمونه هایی از آراء فقها امامیه در این زمینه است.
شیخ صدوق (ره) در کتاب «ثواب الاعمال» زیارت امام حسین (ع) را همچون کارهای مستحبی بر می شمرد و دو روایت «مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یرِیدُ زِیارَةَ قَبْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی (ع) اِنْ کَانَ مَاشِیاً...» و روایت «اِنَّ الرَّجُلَ لَیَخْرُجُ اِلَی قَبْرِ الْحُسَیْنِ (ع) فَلَهُ اِذَا خَرَجَ مِنْ اَهْلِهِ بِاَوَّلِ خُطْوَةٍ...» را بین مجموعه روایات این قسمت می آورد.
- شیخ مفید (ره) در کتاب «المزار» روایت «مَن خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص اِنْ کَانَ مَاشِیاً...» را ضمن مجموعه روایات پیشین آورده است.
شیخ طوسی (ره) در کتاب فقهی «تهذیب الاحکام» همین روایت را در باب «فضل زیاره الحسین مقابل السلام» آورده است. شیخ حر عاملی (ره) هم در کتاب «وسائل الشیعه» از مجموع روایات ائمه معصومین (ع)، استحباب پیاده روی برای زیارت امام حسین (ع) را استفاده می نماید و باب مستقلی را تحت عنوان «بَابُ اسْتِحْبَابِ الْمَشْی اِلَی زِیارَةِ الْحُسَین مقابل السلام» می گشاید.«یَا حُسَیْنُ إِنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ إِنْ کَانَ مَاشِیاً کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَ عَنْه» (ای حسین به راستی که هر کس به قصد زیارت قبر حسین (ع) از منزل خود بیرون رود چنانچه پیاده باشد خداوند متعال به هر گامی که بر می دارد حسنه ای در نامه ی عملش ثبت فرماید و گناهی از وی محو سازد.)
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: زوار کربلا با پای پیاده و اشک ریزان مسیری طولانی تا حرم سالار شهیدان را طی می کنند تا ارزش های تشیع را بار دیگر زنده کرده و قدرت این مکتب را به سراسر جهان نشان دهند.
حجت الاسلام و المسلمین بهادری تصریح کرد: کربلا این روزها مرکز توجه دنیا می شود چونکه این حضور و شور برای تمام گروه ها و عقاید قابل توجه است و این می تواند نقاط مثبتی برای فرهنگ ناب تشیع باشد و بهتر بتواند امام زمان (عج) را به جهانیان بشناساند و مهیای فرج آن حضرت باشند.
وی در ارتباط با ارتباط و اهمیت پیاده روی اربعین در حوزه ظهور ولی عصر (عج) اظهار داشت: از آن جا که امام زمان (ع) وارث خون امام حسین (ع) است و با ظهور امام زمان (عج) این امر مفهوم پیدا می کند، رونق گرفتن مراسم اربعین طی سالهای جاری و حضور ده ها میلیون عاشق حسینی (ع) از سراسر جهان، بشارت آماده شدن سپاه بزرگ اسلام برای یاری آخرین حجت حق، و فراگیر شدن نام و یاد امام حسین (ع) است.




منبع:

1401/06/15
23:15:39
5.0 / 5
245
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد