نور معرفت
از مشاهیر آرمیده در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛

سالروز رحلت آیت الله شاه آبادی

سالروز رحلت آیت الله شاه آبادی

به گزارش نور معرفت «از جمله شاگردان ایشان حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله سید شهاب الدین نجفی(ره) بوده اند. امــــام خمینی (ره) به آیت الله شاه آبادی بسیار علاقه داشتند تا آنجا كه هرگاه از ایشان نامی به میان می آوردند، می فرمود: روحی له الفداء «جانم فدای او باد» این مطلب در كتاب های امام به خصوص در كتابهای عرفانی ایشان كاملاً مشهود است.»


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، در سال ۱۲۹۱ قمری در محله حسین آباد اصفهان در خانه آیت الله میرزا جواد بیدآبادی طفلی پا به عرصه وجود نهاد كه او را محمد علی نامیدند. او مقدمات علوم را نزد پدر خود كه فقیهی وارسته بود آموخت و سپس در كلاس درس برادر بزرگترش شیخ احمد مجتهد كه یكی از اساتید معروف آن روز اصفهان بود حاضر شد و در ۱۰ سالگی در كلاس درس آیت الله میرزا هاشم خوانساری نویسنده كتاب مبانی الاصول شركت كرد.
وی در سال ۱۳۰۴ قمری به تهران آمد و فقه و اصول را نزد آیت الله میرزا حسن آشتیانی آموخت. وی اولین سالهای بلوغ را پشت سرمی گذاشت كه در كلاس درس عرفان نشست و در هجدهمین سال عمر خود به درجه اجتهاد نائل آمد و سپس عازم نجف گردید و با شور و شوقی وصف ناپذیر در درس های آخوند خراسانی، آیت الله شیخ فتح الله شریعت (شیخ الشریعه)، آیت الله میرزا محمد حسن خلیلی و آیت الله محمد تقی شیرازی حاضر شد.
آیـــت حــق شــاه آبــادی پس از هشت سال اقامت در عراق به ایران بازگشت و در تهران در خیابان شاه آباد (جمهوری اسلامی كنونی) ساكن و ازاین رو به شاه آبادی معروف گردید. آن بزرگوار مدت ۱۷ سال در تهران اقامت داشت و در سال ۱۳۴۷ قمری راهی شهر مقدس قم شد و به تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی پرداخت.
همچون شاگردان ایشان حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله سید شهاب الدین نجفی(ره) بوده اند. امــــام خمینی (ره) به آیت الله شاه آبادی بسیار علاقه داشتند تا آنجا كه هرگاه از ایشان نامی به میان می آوردند، می فرمود: روحی له الفداء «جانم فدای او باد» این مطلب در كتاب های امام به خصوص در كتابهای عرفانی ایشان كاملاً مشهود است.
آیت الله شاه آبادی پس از ۷ سال اقامت در قم مجدداً در سال ۱۳۵۴ قمری به تهران مراجعت و به ترویج دین و تدریس فقه و اصول پرداختند و هم مبانی علمی خود را به رشته تحریر درآوردند كه همچون آثار ایشـــان: شــذرات المعــارف ۲ ـ رشحات البحار ۳ ـ مفتاح السعاده فی احكام العباده ۴ ـ حاشیه نجاه العباد ۵ ـ منازل السالكین ۶ ـ حاشیه كفایـه الاصول آخوند خراسانی ۷ ـ حاشیه فصول الاصول ۸ ـ رساله العقل و الجهل است.
در زمان حكومت رضا خان یكی از مهمترین اقدامات آیت الله شاه آبادی مبارزه با ظلم و ستم شاهی وی بود. چنانكه امام (ره) می فرمایند: مرحوم آیت الله شاه آبادی علاوه بر آن كه یك فقیه و عارف كامل بودند یك مبارز به تمام معنا هم بودند.
وی در سال ۱۳۲۸ شمسی سوم صفر (۱۳۶۹ قمری) پس از هفتاد و هشت سال عمر پر بركت روح وی به ملكوت اعلی پیوست و پیكر پاك او با تشییع هزاران نفر از مومنین به شهرری منتقل و در رواق ابوالفتوح رازی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به خاك سپرده شد.




منبع:

1398/09/05
15:01:04
5.0 / 5
4425
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد