نور معرفت
حجت الاسلام طبسی در گزارش نور معرفت تشریح كرد؛

مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) در منابع اهل سنت

مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) در منابع اهل سنت

به گزارش نور معرفت حجت الاسلام طبسی با اشاره به سیر فضایل نگاری در ارتباط با حضرت فاطمه(س) میان اهل سنت اظهار داشت: این رویه در ادوار مختلف به سبب ترس از بهتان ناصبی گری به حداقل رسید اما خاموش نشد.



حجت الاسلام و المسلمین محمدمحسن طبسی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سیر فضائل نگاری در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) توسط برادران اهل سنت اظهار داشت: به لحاظ تاریخی تقریباً تا قرن سوم هجری قمری شخصیت حضرت به صورتی بایکوت شده بود و این وضعیت به سبب شرایط دشوار جامعه اسلام و تفرقه هایی که میان گروه های مختلف به وجود آمده بود شکل گرفت، حتی اسم مبارک حضرت را به آسانی بر زبان نمی آوردند چه رسد به اینکه بخواهند فضیلتی در مورد ایشان بگویند، بدین سبب تا این دوران فضائل صدیقه طاهره (س) آنچنان که باید و شاید در منابع اهل سنت مطرح نشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی اظهار داشت: از قرن چهارم هجری به بعد اگر نامی از حضرت زهرا (س) برده می شود بعنوان دختر نبی مکرم اسلام است نه در این قالب که آن حضرت خودشان چه جایگاه رفیعی به لحاظ فضائل داشتند، این ماجرا کم لطفی تاریخی بود که ناشی از التقاط میان مسلمانان بوجود آمد. از طرف دیگر وقتی برخی کتب را مطالعه می نماییم مشاهده می نماییم که بعضاً اگر جامعه برادران اهل سنت هم بنا بر دفاع از حضرت زهرا (س) یا بیان آشکار فضائل ایشان را داشتند، از طرف نواصب مورد بهتان واقع می شدند و همین طور برای تبرئه کردن خود از از این بهتان حداقلِ فضائل حضرت را بیان می کردند؛ اگر بخواهم مثالی در این مورد مطرح کنم به کتاب «صحیح بخاری» اشاره خواهم داشت. نویسنده این اثر که خود از محدثین قرن سوم است به برخی فضائل حضرت فاطمه (س) اشاره می کند.
حجت الاسلام و المسلمین طبسی اشاره کرد: این روال اما در قرن چهارم و پنجم هجری شکل متفاوتی به خود می گیرد، شرایط به شکلی پیش می رود که اهل سنت امکان نگارش نظرات خودرا دارند، پس آغاز به فضائل نگاری از حضرت فاطمه (س) را در این دوره شاهد می باشیم، این فضا به سبب حاکمیت فاطمیان در مصر و همین طور دولت ادریسیان است که در آفریقای عربی حکومت داشتند.
اگر اهل سنت فضائل حضرت زهرا (س) را بیان می کردند متهم می شدند در نتیجه راه میانه را انتخاب نموده و یک سری فضائل را به صورت خنثی مطرح نمودند.
وی اضافه کرد: این دو دولت نقش مهمی در انتشار و معرفی فضائل دخت نبی مکرم اسلام داشتند، البته در دوران آل بویه، ایلخانیان و صفویه نیز که از دولت های شیعی بودند این مساله وجود داشت.
این استاد حوزه در بخش دیگری از مباحث خود با اعلان اینکه حضرت فاطمه (س) در دوره حیات خود به شکلی عمل کرد که برای بسیاری قابل هضم نبود، اضافه کرد: آن حضرت جلوی ابوبکر خلیفه اول ایستاد، از طرف دیگر مخالفان ابوبکر در منزل حضرت تحصن کردند، ماجرای ایراد خطبه فدکیه و موارد مختلفی که در این خطبه عنوان شد و اساساً تمامی این موارد سبب شد تا در دوره های مختلف به صورتی سیره نگاری درباره حضرت زهرا (س) به حداقل برسد.
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی ولاء صدیقه کبری قم اظهار داشت: بدین سبب اگر اهل سنت فضائل حضرت زهرا (س) را بیان می کردند متهم می شدند در نتیجه راه میانه را انتخاب نموده و یک سری فضائل را به صورت خنثی مطرح نمودند.
حجت الاسلام و المسلمین طبسی در ادامه به خطبه فدکیه اشاره نمود و اظهار داشت: این خطبه زوایای مختلفی دارد، فقط بحث سر یک محدوده جغرافیایی نبوده است چه اینکه در دوران خلفای عباسی و سایرین بارها در مورد برگرداندن فدک بحث شد برای مثال معصوم (ع) در پاسخ هارون نسبت به این مساله فرمود: حد و مرز فدک از شرق تا غرب است، هارون محاسبه کرد و دید اگر بخواهم چنین کند تمام حوزه حکومتی اش از دست می رود، اما امام (ع) با این سخن در حقیقت کُد می دهد که فدک باغ و باغچه نیست بلکه مساله خلافت و امامت است. چرا کسانی که صلاحیت نداشتند وارد این عرصه شدند؟ فدک حق کسی بود که جانشین رسول خدا (ص) بود.
وی افزود: مساله فدک مساله حق و باطل است، اینکه انسان در مقابل کسی که حق اش را غصب کرده سکوت نکند. رویکرد حضرت زهرا (س) در این ماجرا برای امروز یک درس است. پیام اصلی خطبه فدکیه همین آزادگی و عدالت خواهی است. امروز وظیفه ما این است که رفتار حضرت زهرا (س) را مورد مطالعه دقیق قرار دهیم.


منبع:

1399/10/28
17:43:53
0.0 / 5
909
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد