نور معرفت
استاد حوزه تشریح كرد

روایت امام رضا(ع) در باره بالا و پایین شدن دنیا برای مومن

روایت امام رضا(ع) در باره بالا و پایین شدن دنیا برای مومن

قم استاد حوزه با اشاره به یكی از این احادیث خاطرنشان كرد: حضرت امام رضا(ع) در یكی از این روایات فرمودند«مَنْ لَم یَرض بقضائی و لم یُؤمِن بِقَدَری، فَلْیَلتَمِسْ اِلهاً غیری» هر كسی نمی تواند راضی به قضای من و مؤمن به قدر من باشد برود دنبال خدای دیگری، زندگی فراز و نشیب دارد و خدا بالا و پایین برای آن خواسته و همین بالا و پایین، خیر برای مؤمن است و باید به آن پایبند باشیم.


حجت الاسلام والمسلمین علی جلائیان اکبرنیا، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، امروز، در نشست «گزارشی از آموزه های منتخب ۴۰ حدیث در عیون اخبارالرضا) از سلسله نشست های نخستین سوگواره علمی فرهنگی رضوی که از جانب دفتر قم بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به مهمترین آموزه این احادیث یعنی توحید، اظهار داشت: اگر ما می خواهیم در راه حق حرکت نماییم و دنبال جریان توحیدی باشیم و خویش را موحد بدانیم باید توحیدمداری در رفتارمان دیده شود و زندگی ما بوی توحید بدهد.
وی با اشاره به یکی از این احادیث خاطرنشان کرد: حضرت امام رضا(ع) در یکی از این روایات فرمودند«مَنْ لَم یَرض بقضائی و لم یُؤمِن بِقَدَری، فَلْیَلتَمِسْ اِلهاً غیری» هر کسی نمی تواند راضی به قضای من و مؤمن به قدر من باشد برود دنبال خدای دیگری، زندگی فراز و نشیب دارد و خدا بالا و پایین برای آن خواسته و همین بالا و پایین، خیر برای مؤمن است و باید به آن پایبند باشیم و این پایبندی از آن جهت است که انسان در جامعه همه انسان های دیگر را از لحاظ انسانی در یک سطح ببیند و تمایز آنان را فقط در تقوا بداند.
جلائیان اکبرنیا بیان نمود: در صفحه ۱۳۵ جلد دوم عیون اخبارالرضا(ع) این نکته از وجود مقدس امام رضا(ع) بیان شده است که وقتی راویان در نیشابور از حضرت تقاضای حدیث کردند، حضرت حدیث سلسلة الذهب را خواندند؛ لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امنن من عذابی بشرطها و شروطها و انا من شروطها؛ یعنی توحید یک دژ است و هر کسی داخل این دژ شود در امنیت است البته جریان طاغوتی در مقابل این مسیر قرار دارد و مشمول عذاب خداست ولی جریان توحیدی امنیت می آورد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان نمود: هر کسی وارد حصن توحید شود به امنیت می رسد؛ ما باید در حوزه سیاست و اقتصاد هم مانند عرصه های دیگر موحد باشیم که همان ورود به حصن توحید است؛ توحید لقلقه زبان نیست؛ از یکطرف تقوا پیشه کردن و از سوی دیگر دخول در حصن امامت است.
خیانت در امانت؛ نشانه دوری از توحید
وی بیان نمود: اگر کسی خوب روزه بگیرد و نماز بخواند ولی در حوزه اقتصادی رعایت امانت نکند بطور قطع موحد نیست؛ اگر در حوزه عبادات فردی خوب درخشید ولی در حوزه اجتماعی و در اطاعت از اولی الامر لنگ بزند در توحید مشکل دارد.
وی ادامه داد: از حضرت امام رضا(ع) پرسیدند خداوند چرا اطاعت از اولی الامر را واجب قرار داده است، حضرت فرمود به علل زیاد؛ اگر امام و پیشوا نباشد دین بازیچه شده و از بین می رود؛ سنت ها و ارزش ها تغییر داده می شود؛ ازاین رو پیامبر اکرم که پیشوای مسلمین است بزرگترین صفتش حسن خلق او بود تا مردم جذب او شوند و بتواند دین را توسعه دهد قرآن فرموده است که «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ»(آه‌ی عمران/۱۵۹).
جلائیان اکبرنیا اظهار نمود: حسن خلق است که می تواند مسیر را برای تبلیغ دین و رساندن پیام اسلام فراهم آورد. یک فرد یهودی در کنار منزل امام حسن خانه داشت و دستشویی او طوری بود که سبب صدمه رساندن به دیوار حیات امام شده بود و محیط آلوده ای هم بوجود آمده بود ولی امام حسن آنچنان با این فرد برخورد خوبی داشت که او مسلمان شد. حسن خلق آنچنان در دیگران مؤثر می افتد که می تواند یک یهودی را مسلمان کند.
استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: امام رضا(ع) به نقل از پیامبر در روایتی فرمودند که در ترازوی اعمال هیچ چیزی برتر از حسن خلق نیست. ما باید با برادران ایمانی طوری عمل نماییم که سبب جذب آنان به دین شویم نه اینکه آنها را از دین دور نماییم. اینکه شعار دهیم «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» و «نه غزه و نه لبنان جانم فدای ایران» با سیره نبوی و رضوی سازگار نیست.
تاکید اسلام بر صله رحم
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از صفات مؤمن موحد صله رحم است اضافه کرد: در روایت بیان شده است که هر کسی صله رحم کند خدا روزی او را زیاد و او را به بهشت وارد می نماید.
جلائیان اکبرنیا خاطرنشان کرد: جریان توحیدی برای دستیابی به کمال و سعادت دنیا و آخرت پیش روی ما گذاشته شده است و مهمترین شاخصه آن نمود عملی توحید در زندگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ما است نه اینکه فقط لا اله الا الله بگوییم؛ موحدبودن ما باید و در حیطه خانواده و روابط اجتماعی در چارچوب حسن خلق نمود داشته باشد.




منبع:

1399/07/27
11:30:34
5.0 / 5
1082
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد