نور معرفت
آیت الله اعرافی:

اسنادی مانند 2030 فرهنگ و تمدن كشورها را به تاراج می برد

اسنادی مانند 2030 فرهنگ و تمدن كشورها را به تاراج می برد

به گزارش نور معرفت مدیر حوزه های علمیه كشور در همایش چالش های سند ۲۰۳۰ برای ایران اظهار داشت: اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ روح و تفكر افراد در هر نقطه ای از جهان را می رباید و به تاراج فرهنگ و تمدن كشورها اقدام می كند.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، قبل از ظهر امروز ۲۴ شهریور در همایش «چالش های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» که به صورت ویدئو کنفراس در سالن اجتماعات علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد، اظهار نمود: جریان اسناد بین المللی یک جریان مهمست که در سند ۲۰۳۰ مورد توجه قرار گرفت و این اسناد باید در مجامع دانشگاهی مورد توجه و نقد و بررسی قرار بگیرد. وی ادامه داد: کشورهای تجاوزگر در دوران رنسانس از ابزارهای مختلفی استفاده کردند و یکی از این ابزارها جنگ بود که یکصد سال در جهان شاهد آن بودیم و نمونه های آن جنگ افروزی آمریکا در نقاط مختلف جهان است. نوع دیگری از ابزارهای دقیق را جنگ نرم باید اظهار داشت که در بعضی موارد گاهی پنهانی تدوین و اجرا می شود. مدیر حوزه های علمیه کشور در مورد اثرگذاری این اسناد در جامعه، اظهار داشت: عمق ابزار نرم آن است که اثر این نوع جنگ بمراتب بیشتر از جنگ دشوار است، چونکه جنگ سخت فقط امکانات مادی را درگیر می کند، ولی اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ روح و تفکر افراد در هر نقطه ای از جهان را می رباید و به تاراج فرهنگ و تمدن کشورها اقدام می کند. آیت الله اعرافی توضیح داد: این نوع اسناد و مقررات بین المللی که بصورت طبقه بندی های مختلف بر کشورهای جهان تحمیل و اجرا می شود، در لایه های پنهان خود دارای سلطه فکری است که روح سکولاریسم و غیر الهی را در نهادهای فرهنگی جهان نهادینه می کند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار نمود: ما اسناد بین المللی را بطور کلی رد نمی نماییم. سخن چیز دیگری است، چونکه در لایه های مختلف این اسناد تفکرات پنهانی غیر الهی و انسانی وجود دارد که برخلاف فطرت بشر است و در وهله اول دیدن این نوع تفکرات در لایه های پنهان از دید عموم مردم خارج است و باید دانشمندان حوزه های علوم انسانی برای افراد جامعه تحقیق و تبیین کنند که دشمن چگونه برای سلطه گری این اسناد را تدوین کرده است. مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: عمده این نوع اسناد مبتنی بر یک نگرش و رویکرد فلسفی است و این کار اندیشمندان است تا برای عموم شفاف سازی کنند تا آحاد جامعه بدانند که دشمن با چه ابزارهای نرم و پنهانی می خواهد فرهنگ و تمدن را برباید. وی با بیان این که تفکر غیرالهی و مادی گرایانه، نگاه سکولاری و لیبرالی، سلطه جویی، انحصارطلبی، نادیده گرایی دیدگاه های دیگران و … بعضی از لایه های پنهان موجود در اسناد تعریف شده از طرف کشورهای غربی است، اظهار داشت: از اشکالات این اسناد می توان به مغایرت آن با فرهنگ دینی و ناعادلانه بودن اشاره نمود که لازم است فلسفه نهانی و لایه پنهان این اسناد به صورت موشکافانه بررسی شود. آیت الله اعرافی، مجامع بین المللی را به سبب تخلفات بسیار در دیدگاه های آنان و نحوه برخورد آنها با مسائل کلان کشورها قابل اعتماد ندانست و اظهار داشت: این مجامع در مقابل کشورهای غربی همچون آمریکا که بر استقلال کشورهای مختلف می تازند و اموال و فرهنگ آنها را به تاراج می برند، منفعلانه عمل می کنند. وی افزود: ما معتقدیم بشر نیازمند اسناد کلان و جامع است، ولی این اسناد باید استوار بر یک جامعیت فکری و فلسفی باشد، بطوریکه فرهنگ ملت ها را مورد هجمه قرار ندهد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اسناد بالادستی ایران اسلامی که در پرتو تفکر انقلابی و مبتنی بر رویکرد عمیق انقلابی و فرهنگی تهیه و تنظیم شده است، اشاره کرد: این اسناد قابل بازخوانی است و می شود اسناد را به شکل یک منظومه درآورد و آنها را تکمیل کرد. وی با تاکید بر این که نقش نهادهایی همچون حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، دستگاه های تقنینی، اجرایی و قضائی و خصوصاً دستگاه های فرهنگی در اسناد باید برجسته تر شود، بیان کرد: سه محور بازسازی، عمق بخشی و عرضه به جهانیان باید در تنظیم اسناد مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد و برش هایی از اسناد برای سطوح ملی، بین المللی و جهانی به صورت عام تنظیم و ارائه شود. آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به سند تحول آموزش و پرورش اشاره نمود و اظهار داشت: این سند دارای پیشینه بسیار قوی است و با تفکر جامعی نوشته شده که جا دارد هر چه سریع تر مورد بررسی جهت اجرا قرار بگیرد. وی، «رویکرد عمیق اسلامی و وحیانی»، «رویکرد تمدنی اسلامی»، «رویکرد اجتهادی پایدار، اصیل، فعال و پویا»، «رویکرد بوم ایرانی»، «رویکرد نوین انقلابی و خلاقانه»، «رویکرد جامع و نظام مند به تربیت»، «رویکرد بین المللی اسلامی»، «رویکرد مشارکت و انسجام داخلی»، «رویکرد هم افزایی و همکاری بیرونی» و «رویکرد سبک زندگی اسلامی» را همچون رویکردهای مهم سند تحول آموزش و پرورش عنوان نمود. مدیر حوزه های علمیه کشور اشاره کرد: مضامین مهم و کلیدواژه های سند نیز شامل عدالت، قسط، استقلال، آزادی، پیشرفت، معنویت و اخلاق، توانایی و افزایش مهارت های نسل جدید و خانواده محوری است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که پیگیری و نظارت بر اجرای سند دارای مشکلاتی است و پشتیبانی علمی سند نیز با کاستی هایی مواجه بوده است، اضافه کرد: برای پیشبرد سند نیازمند تولید ادبیات، گفتمان و نظریات پیشران هستیم که حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش باید به این مساله توجه داشته باشند. آیت الله اعرافی، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی سالم را از دیگر نیازهای پیشبرد سند تحول عنوان نمود و اظهار داشت: نیرویی نیاز داریم که بتواند در تراز سند حرکت نماید و پیش آهنگ تحول در آموزش و پرورش باشد. مدیر حوزه های علمیه کشور در آخر اظهار نمود: برای پیشبرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همین طور نیازمند برنامه درسی مدون، متون جامع، نظام اجرایی پرورش فرهنگی، نظام مدیریتی، قوانین و مقررات، معماری و هنر و پشتیبانی از این موارد هستیم.


منبع:

1399/06/24
23:35:08
5.0 / 5
1656
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد