نور معرفت
‎در نشست وبیناری نقش زنان و خانواده در ترویج فرهنگ عاشورا عنوان شد

حضرت زینب (س) كامل كننده نهضت امام حسین (ع) بود

حضرت زینب (س) كامل كننده نهضت امام حسین (ع) بود

به گزارش نور معرفت از جانب رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نشستی وبیناری با عنوانˮ نشست وبیناری نقش زنان و خانواده در ترویج فرهنگ عاشورا ˮ با حضور حجت الاسلام و المسلمین اختری، دكتر عباس خامه یار رایزن فرهنگی كشورمان و عده ای از زنان فرهیخته از كشورهای مختلف  برگزار شد.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، ‎ابتدا مریم میرزاده نویسنده ایرانی که اداره این نشست را هم برعهده داشت با اشاره به شرایط کنونی حاکم بر مراسم عزاداری سال جاری به مبحث درس هایی که عاشورا به ما می دهد پرداخت و درباره خصوصیات بانوی نمونه اظهار داشت: برای یافتن الگوی زن نمونه باید به گذشته بازگشت و به تاریخ نگاهی انداخت به خانمهایی که تاریخ ساز بودند و صحنه هایی از شکوه و مجد را آفریدند. اگر به محرم و عاشورا نظری بیاندازیم خواهیم دید که حضرت زینب کبری همان بانوی نمونه ای است که با شخصیت فاطمی اش، پرچم عاشورا را برافراشته نگاه داشت و پیام مظلومیت عاشورا را به گوش نسل های بعدی رساند. ایشان در تمام ابعاد اخلاقی، حجاب، عفت، شخصیت فکری و ایمانی و معرفتی الگویی برای تمام بانوان بشمار می رود.

‎سپس حجت الاسلام و المسلمین اختری ابتدا با تشکر از رایزن فرهنگی کشورمان در مورد برگزاری این نشست در شرایط که نمی توان مجالس حسینی را مانند سابق برگزار نمود، به روایاتی از امام رضا ضد السلام درباره عاشورا و تأثیری که بر جان و دل خاندان بر جای گذاشت اشاره نمود و اظهار داشت: ما هم با اقامه شعائر حسینی و رفتن به عزاخانه ایام محرم و عاشورای حسین، مودت و محبت خویش را به خاندان رسول خدا ابراز می داریم و تمایل خویش را برای رسیدن به شفاعت آنها و محشور شدن با آنان نشان می دهیم.

ایشان در ادامه به بحث پیرامون نقش زن در گسترش فرهنگ عاشورایی پرداخت و اظهار داشت: نقش زنان در احیای ارزشهای والا و فرهنگ دینی در جامعه شبیه نقش مردان است. احیای ارزش های جامعه در عاشورای امام حسین تجلی می یابد. مردان و زنان هر دو، نقش خویش را به صورت فعال در واقعه دردناک عاشورا ایفا نمودند. اما نقش زن در همراهی با موکب امام حسین در این راه تجلی پیدا می کند و بخصوص نقش حضرت زینب قهرمان کربلا و عقیله بنی هاشم دختر امیرمؤمنان بارزتر بود از همان زمان ورود به کربلا و تا روز عاشورا در محرم. نقش ایشان در نگهبانی، تشویق و همکاری تجلی پیدا می کند. حتی در روز عاشورا نقش زن در شخصیت حضرت زینب تجلی یافت و زنان ما با الگو گیری از این بانوی گرامی در تمامی عرصه های داخلی و بین المللی توانسته اند جایگاه زن را آن گونه که شایسته اش است به جهانیان نشان دهند.

‎سپس دکتر خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) در خصوص این که زن انسان سازست، اظهار داشت: اسلام نه تنها آزادی زن را تأیید می کند بلکه در تمام ابعاد بر او تکلیف بار شده چه در خانواده، چه در جامعه و چه در عرصه های علمی و هم تصمیم گیرهای سرنوشت ساز، بنابراین زن مسلمان در جامعه ای سالم نقش ایفا می کند.

‎دکتر خامه یار در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زینب همچون صبر، قدرت، عاطفه، تربیت، پشتیبانی از خانواده، دفاع از حق و از خود گذشتگی و دیگر خصوصیات ایشان، حضرت زینب را بعنوان شخصیتی صبور، خواهری رزمنده، مادری فداکار و شخصیتی مجاهد که در مقابل ظلم و استبداد ایستاد معرفی نمود و جهاد زنان را از نظر کیفیت با عنایت به وظایفی که بر عهده دارد با مردان متفاوت دانسته و ایشان را کامل کننده نهضت امام حسین و پیام رسان فریاد بر حق مظلومیت عاشورا به گوش جهانیان توصیف نمودند.

‎رایزن فرهنگی کشورمان در انتها اظهار داشت: حضرت زینب بزرگترین راوی و صاحب بزرگترین عزا در تاریخ بشریت است. این همان بانوست و عظمت نقش وی در مقابله با طغیان، استکبار و ظلم با قدرت و صلابتش نهفته است، و او را به جایی رساند که مصیبتش را در عاشورا جز زیبایی ندید.

‎سخنران بعدی، خانم امل سماحه، استاد اخلاق مدارس المهدی و جمعیت زنان حزب الله در سخنان خود با اشاره به نقش اساسی زن در ساختن جامعه، توسعه و رشد آن، اظهار داشت: زن نقشی تربیتی، اجتماعی، اخلاقی، روانی، عقیدتی و فکری ایفا می کند و نقش زن در ثبات عاطفی و روانی او نسبت به افراد خانواده تجلی پیدا می کند و افرادی با متانت و خلاق از چنین خانواده ای بیرون می آیند. و بازتاب همین مساله در کل جامعه خواهد بود. حمایت معنوی و روانی در تمام مراحل و بخصوص در سختی ها که سبب کمک در رشد توانمندی آنان خواهد بود.

‎استاد اخلاق جمعیت زنان حزب الله در ادامه به این نکته اشاره نمود که: زمانی که ما به قدرت درونی خود که آنرا با اعتماد به خداوند و توکل بر او پرورش نمودیم، کسی نمی تواند ما را بشکند. از همین نقطه است که فرهنگ عاشورا به صورت عملی و تطبیقی گسترش پیدا می کند. قدرتی که ضعف، شکست و چالش را به قدرت، فرصت و امید تبدیل می کند، و راز موفقیت های ما همان قدرت، ثبات و عدم نا امیدی و تسلیم شدن، بصیرت و هوشیاری به رغم وجود چالش ها و سختی خواهد بود.

‎ایشان سپس اضافه کرد: حضور حضرت زینب علیها السلام و زنان کربلا در دلهایمان خواهد بود. زن در کربلا نقش برجسته و بزرگی ایفا نمود و در جاودانه شدن عاشورا سهیم بود. همان حضوری که مبین موجی از عاطفه بوده که دردها را می کاهد و انگیزه می دهد و همت ها و اراده ها را تقویت و کمر همت را به رغم تمام دردها و زخم ها محکم می کند. زن فرا تر از عاطفه و ناتوانی بدنی خود مسئولیت هایش را با تمام شایستگی ایفا نمود. و الگویی از زن قدرتمند و توانمند بر ایستادگی و ثبات حتی در سخت ترین شرایط، عرضه نمود.

‎خانم سماحه در انتها ضمن اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زینب اظهار داشت: حضرت زینب با تمام قدرت در مقابل لشکر عمر بن سعد ایستاد و از هرگونه ضعفی که بخواهد دشمن از آن بهره ببرد و یا عزم و اراده رزمندگان را سست کند، جلوگیری می کرد. بعد از آخر جنگ هم در بین اجساد شهدا و فرزندان، برادران و فرزندان برادرانش و اصحاب قدم گذاشت. حضرت عباس و امام حسین و کودک شیر خواره. خونها و اجساد قطعه قطعه شده و سرهای برافراشته بر روی نیزها. اما این جمله را اظهار داشت: خداوندا این قربانی را از ما بپذیر. زینبی که مستی پیروزی لشکر عمربن سعد را در هم شکست. و این احساس را برای آنها ایجاد کرد که گویی کاری از پیش نبرده اند. این همان فریادی است که کاخ ستمگران را لرزاند و آبروی آنها را ریخت. عاشورا با خون امام حسین و اصحاب و خاندانش و هم با قدرت، عزم و صدای تکان دهنده حضرت زینب پیروز شد. صدای وی در هر زمانی و هر مکانی بر ضد ظلم، گرفتاری ها و مصائب می پیچید، تا هر میدانی، کربلا شود.

‎خانم دکتر زینب عیسی؛ نویسنده و رئیس جمعیت خیریه سیده زینب و متخصص در امور مشاوره؛ لبنان، سخنان خویش را با یاد و نام امام حسین و اشک بر آن حضرت آغاز نمود، و سپس به نقش امام سجاد و حضرت زینب در تبیین حقایق عاشورا و خطبه آن بزرگواران در مجلس ابن زیاد و یزید اشاره نمود و اظهار داشت: سخنان حضرت زینب در بین مردم کوفه وضعیت روحی روانی و اجتماعی آنها را بر ملا ساخت و وجود مشکل بیداری و عدم بیداری نزد آنها را از راه ورود در عمق ساختار نفسانی آنها با استفاده از عبارت هایی دردناک و ملامت کننده نشان داد. ایشان در ادامه درباره شخصیت حضرت زینب اظهار داشت: ایشان شخصیتی حکیمانه که در سطح بالایی از اقتدار و پختگی روحی و تاثیر گذار در روابط اجتماعی قرار دارد که می توان او را دارای قابلیت های اجتماعی و هوش تاثیر گذار در طول مدت حیاتش دانست. تجلی این ارکان بیشتر در حین واقعه کربلا و با آغاز دوران اسارت نمایان شد؛ و توانمندی بالایی از مدیریت زندگی تأثیرگذار را به اثبات رساند.

‎دکتر زینب عیسی همینطور اظهار داشت: حضرت زینب وظیفه خود می دانست تا حقایق را روشن نماید و همین مساله سبب شد تا سخنانش در مقابل ستمگران گرایشی عقیدتی، رسانه ای، سیاسی، روانی و اجتماعی داشته باشد. سخنانش در به هم کوبیدن جبروت و غرور یزید و کاهش قدرتش تاثیر گذار بود.

‎ایشان در انتها از شکرت کنندگان خواست تا سیره حضرت زینب علیها السلام را از کودکی تا وفاتش مورد مطالعه قرار دهند تا الگویی سازنده از نظر روحی برای آنان باشد. و این امر را باید از دوران کودکی در فرزندانمان نهادینه نماییم تا در راه زندگی از ان الگو بگیرند.

‎خانم دکتر خوله القزوینی مشاور مسائل خانواده از کویت، به مساله نقشه تخریب جایگاه زن در خانواده و جامعه که از جانب دشمنان به صورت مخفیانه دنبال می شود اشاره نموده و اظهار داشت: کسی که حقیقت وضعیت اجتماعی ما را دنبال کند دریافت خواهد نمود که پروژه ای به صورت مخفیانه تلاش می کند تا نظام خانواده های مسلمان را از هم بپاشد و ارزش معنوی و انسانی آنرا از بین برد و اندیشه ای تخریب کننده در حال فعالیت برای از بین بردن عقاید است.

‎خانم القزوینی در مورد توطئه هایی که در عرضه الگوهای نامناسب برای زنان مسلمان اشاره نمود و اظهار داشت: آنها الگوهایی از زنانی می خواهند که از نظر اندیشه، قدرت و برتری تُهی باشند تا نسلی بی رمق و بدون شخصیت تربیت کنند.

‎آنها با سانسور خبری و عدم عرضه الگوهای بزرگ اسلامی مانند حضرت زینب سلام الله علیها می خواهند شخصیت زینب قهرمان کربلا را ترور کنند.

‎سپس به سخن یکی از شرق شناسان انگلیسی بعد از جنگ جهانی دوم استناد کرد که می نویسد: این زینب کیست که به یکی از ستمگران دوران خود یزید این گونه می گوید: نیرنگ خویش را بکار بند و تلاش خویش را بنما، که به خدا سوگند که یاد را محو نخواهی کرد و وحی ما را از بین نخواهی برد. سخنانش از شدت قدرت، سنگ ها را می شکافد. زینب عرش بزرگی مانند عرش یزید بن معاویه را به لرزه در می آورد. برای همین باید جایگاه و اصول، ارزش ها، اخلاق، اندیشه و سیاست موجود در آنرا کم ارزش جلوه دهیم. باید فرهنگی ایجاد نماییم که زینب را پس براند و او را بشکند؛ تا کسی از او الگو نگیرد و اندک اندک تاثیر او از بین خواهد رفت و مناصب ما از دسترسی چنین شخصیت هایی به دور خواهد ماند.

‎وی در انتها به بیان جنگ نرم دشمن بر ضد زنان مسلمان می پردازد و می گوید: آنها از راه جنگ نرم این گونه نقشه می کشند، تا از زن مسلمان مهمترین عوامل قدرتش که در شخصیت برجسته ای مانند زینب جمع شده را سلب نمایند که سازنده فرهنگ ها و جریان های مخالف است. ‎آنها زینب با شخصیت والایش را با زنی زیبا و لباس های فریبنده و ظواهر مادی و با جنس لطیف جایگزین می کنند.
‎لذا باید به موارد ذیل توجه کنیم:
‎- مفهوم قدرت معنوی در زن را احیا نماییم و بُعد انسانی او را برانگیزانیم تا در خانواده و جامعه خود تاثیر گذار باشد
‎- مفهوم معنوی عاطفه مقدس نزد زن را احیا نماییم همانی که در حضرت زینب سلام الله علیها در روز عاشورا با دربرگرفتن زنان و کودکان تجسم پیدا کرد.
‎- ارزش عزت را در زنان را احیا نماییم تا دریابد که اسلام به او قدرت، توانمندی و جایگاهی والا می دهد که بتواند در مقابل ستمگران بایستد.
‎- الگوی ناب زینبی را بر پایه قدرت و عزت فعال نمائیم.
‎- تاکید بر بُعد معنوی و ایمانی در زنان از راه پای بندی به عبادات و مستحبات همان گونه که حضرت زینب نماز شبش را در شب یازدهم رها نکرد حتی در اوج درد و مصایبش چون که عبادت روح زن را صیقل می دهد.
‎سپس خانم فادیا الحسینی، روزنامه نگار از تونس با تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله تسخیری، به ابعاد راهبردی شخصیت حضرت زینب اشاره می نماید و می گوید: اگر زینب علیها السلام نبود، نمی دانستیم چه اتفاقی رخ داده و در کربلا چه گذشته است ؟ و حجم مظلومیتی که الان در آن هستیم و بر زن ها در طول زمان گذشته است اطلاعی نداشتیم. همان بانویی که سر برادر خویش را از عراق و کربلا همراه داشت و در هر مکانی درباره آن سخن گفت و به دهها، صدها و هزاران نفر اظهار داشت که چه اتفاقی در آنجا رخ داده است. اتفاقی که در کربلا افتاد مانند شمشیری دولبه است. سلاحی برای مردان و سلاحی برای زنان مسلمان محسوب می شود. چون که حضرت زینب کوهی از صبر و کوهی از عزم و اراده بود. او نخستین خبرنگار در طول زمان و در طول تاریخ بود تا جایی که نویسندگان جهانی درباره مظلومیت کربلا و خاندان سخن گفتند.

‎وی سپس به نمونه هایی از الگوگیری زنان امروزی از حضرت زینب اشاره می نماید و به بیان وظایفی که اصحاب رسانه درباب الگوگیری از آن حضرت بر عهده دارند پرداخته و می گوید: حضرت زینب یک بانوی ضعیفی نبود که تنها بخواهد سر بریده برادرش را با خود همراه کند، بلکه او یک رسانه ای بود که خبری یقینی به همراه دلیل را با خود آورده بود. ما هم بعنوان اصحاب رسانه نه تنها تکیه مان بر اصل خبر است بلکه تصویر را هم ضمیمه خبر می نماییم. حضرت زینب اولین و آخرین شاهد رخدادهای کربلا بود. وزینب را می بینیم که بعنوان کوهی از صبر چه چیزی به ما عرضه می کند، نه فقط برای فردا، بلکه برای فرداهای دیگر وبرای گذشته و حال و آینده ما که چه اتفاقی رخ خواهد داد. ازاین رو حضرت زینب برای ما به مثابه راه و روش به سمت ایمان به خداوند است.

‎این روزنامه نگار تونسی در انتها می گوید: بنابراین اگر زینب نبود، زنان در اسلام نمی توانستند در امنیت زندگی کنند. و نمی توانستند این چنین قدرتمند دربرابر قدرت های جهانی و شوکت قدرت های جهانی بایستد. همان قدرت هایی که زن را بعنوان کالایی بی ارزش معرفی کرده اند. حضرت زینب همزمان با مفهوم حجاب و قدرت به میدان آمد. پوشیدگی نشانه ضعف نیست و نشانه ارتجاع نبوده بلکه نشانه حرکت به سمت جلوست. بنابراین زنی که حضرت زینب بعنوان یک اندیشه، منطق و عقلانیت معرفی نمود، زنی ضعیف و خوار و زبون نیست خواه در خانه شوهرش و یا جامعه و یا در میدان جنگی باشد که خود آنرا هدایت می کند، تفاوتی نمی نماید. چون که جنگ تنها در میدان جنگ متعارف نبوده بلکه در میدان تربیت هم وجود دارد، تربیت خود هم جنگی از جنگ های زنان این امت است.

‎خانم زهراء الموسوی استاد روانشناسی از لبنان؛ به بیان نقش زنان در جوامع شهر نشین پرداخته و نبود منابع کافی در معرفی سیره زنان برجسته تاریخ را یکی از اشکالات بر سر راه معرفِی آنها دانست و واقعه عاشورا را از این امر استثنا می کند و می گوید: اما واقعه عاشورا یکی از حوادث برجسته و ویژه ای است که نقش زن در آن نخست به شکلی تاثیر گذار و دوم به شکل مثبت نمایان شده است.

‎بسیاری از رخدادهای تلخ تاریخی به خانمها نسبت داده شده است اما در واقعه عاشورا نقش زن به صورت یکسان بسیار برجسته است چه زنان خاندان پیامبر و چه زنان اصحاب و حتی خانمهایی که در بین دشمن بوده اند و این یکی از بخش های( تاریخی )نادر بشمار می رود.
‎وی در ادامه به معرفی برخی الگوهایی از زنان می پردازد که کمتر مورد توجه قرار گرفته شده اند مانند موضع گیری زن خولی در آوردن سر بریده امام حسین به منزلش و یا موضع گیری زن زهیر بن القین و تغییر سرنوشت وی، و سپس می گوید: این موضع گیری ها نشان دهنده اهمیت نقش زن در تصمیم گیری در رابطه با حق و باطل است و باید بدانیم که انصاف داشتن و تصمیم گیری در این حوزه تنها در موضع گیری های مهم و سرنوشت سازی مانند عاشورا محدود نمی گردد بلکه ما باید درس زندگی را از عاشورا بگیریم و آنرا در زندگی روزمره خود پیاده نماییم.

‎وی در انتها به نمونه هایی از رفتاری که زنان می توانند در زندگیشان برای پیشگیری از رفتار زشت همسران از خود نشان دهند اشاره می کند و سخن خویش را با این جمله آخر می دهد که: من اینجا به نقش بزرگ حضرت زینب و نه نقش زنان خاندان خاندان اشاره ای نکردم که بهانه ای آورده نشود که آنها در خاندان نبوت وامامت تربیت یافته اند و ما کجا و آنها کجا !؟
‎بلکه مثالی از زنان عادی جامعه آوردم و می خواهیم آن رفتار را در زندگی روزمره خود پیاده نماییم.



1399/06/02
20:02:35
5.0 / 5
1516
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد