نور معرفت
آیت الله سبحانی:

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

نور معرفت: آیت الله جعفر سبحانی در ادامه سلسله برنامه های میعاد با عرفه و ویژه برنامه عید غدیر كه عصر روز جمعه 17 مرداد ماه به صورت مجازی برای زوار ایرانی برگزار شد، با صدور پیامی به این همایش اظهار نمود: مقام امامت استمرار وظایف نبوت است.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، متن کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن أبی طالب والأئمّة المعصومین(علیهم السلام)

ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، عید ولایت، عید حاکمیت همه ارزش های الهی و انسانی و عدالت همه جانبه، عید رهبری امیرمؤمنان در متن شخصیت جهان اسلام، عرایضی را تقدیم می دارم: با درگذشت پیامبر خاتم(صلی الله مقابل وآله وسلم)، نزول وحی الهی اختتام پذیرفت و بعد از وی به کسی وحی فرود نخواهد آمد و امیرمؤمنان(علیه السلام) به هنگام تجهیز پیکر پاک پیامبر اکرم(صلی الله مقابل وآله وسلم) به این حقیقت چنین تصریح می کند و می فرماید: «بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا رَسُولَ اللهِ! لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِْنْبَاءِ وَأَخْبَارِ السَّمَاءِ».

«پدر و مادرم فدای تو ای پیامبر خدا! با مرگ تو اختتام پذیرفت، چیزی که با مرگ دیگر پیامبران اختتام نپذیرفت یعنی رشته نبوت و نزول وحی آسمانی».
با اعتراف به مقام عظیم رسول گرامی(صلی الله مقابل وآله وسلم) که خاتم پیامبران و کتاب او خاتم کتاب های آسمانی و شریعت وی آخرین شریعت آسمانی است، یادآور می شویم که وظایفی که برعهده پیامبر(صلی الله مقابل وآله وسلم) از جانب خدا گذارده شده بود با رحلت او اختتام نپذیرفت و لازم بود جانشین وی همه را به عهده بگیرد، و راه او را ادامه دهد و در غیر این صورت آیین اسلام که آیین خاتم است و تا روز رستاخیز هدایت جهان بشریت را برعهده دارد آیین کامل نخواهد بود.
نمونه ای از این وظایف
۱. پاسخگویی به مسائل نوظهور که در عصر رسالت رخ نداده بود و بر اثر برخورد مسلمانان با ملت های مختلف جهان مطرح می گردید ولازم است احکام واقعی این موضوعات بوسیله جانشین او بیان گردد.
۲. تفسیر قرآن مجید در قلمرو عقاید و احکام که رسول خدا(صلی الله مقابل وآله وسلم) آنرا برعهده داشت، و آیات قرآن را ده تا ده تا تفسیر می کرد ولی در عین حال قرآن دریای لایتناهی کرانه است که باید از جانب کسانی که وحی به خانه آنها فرود آمده است مورد تفسیر قرار گیرد. شافعی می گوید: آیه (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا...) از جهاتی برای ما مجمل بود تنها فعل امیرمؤمنان(علیه السلام) در مورد «بغاة» مفهوم حدود این آیه را برای ما روشن کرد.
۳. در عصر رسول خدا(صلی الله مقابل وآله وسلم) گروه گرایی و نحله سازی رخ نداد برای اینکه وجود او محور حق وباطل و روشنگر هدایت و ضلالت بود، ومردم با مراجعه به وی حق را از باطل باز می شناختند، بعد از درگذشت پیامبر(صلی الله مقابل وآله وسلم) باید در بین امت اسلامی فرد والامقامی باشد که بسان پیامبر(صلی الله مقابل وآله وسلم) محور حق و باطل و بیان کننده ملاک هدایت و ضلالت باشد.
البته وظایفی که پیامبر(صلی الله مقابل وآله وسلم) برعهده داشت بیش از آن است که در اینجا بازگو شود، فقط از میان آنها، این سه وظیفه را برگزیدیم تا روشن شود آن کس می تواند بر جایگاه پیامبر(صلی الله مقابل وآله وسلم) تکیه کند که بتواند این وظایف را بسان رسول خدا(صلی الله مقابل وآله وسلم) انجام دهد و این کار از عهده یک فرد عادی از امت ساخته نیست، جز آن کس که در مکتب خاصی زیر نظر عنایت الهی تربیت یابد و از علم ودانش بالاتر برخوردار باشد. و شناخت چنین فردی به جز بوسیله وحی الهی و بیان پیامبر امکان پذیر نیست.
خوشبختانه این فرد در روز هیجدهم ذی الحجة الحرام سال دهم هجرت در سرزمین غدیر معرفی گردید و از این جهت دین کمال خودرا بازیافت و آیه (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا) ()در چنین روزی فرود آمد. و مقصود از این تکمیل، تکمیل مدیریت کامل امت اسلامی است هم در جهات معنوی و هم در جهات سیاسی.
تنصیصی بودن مقام امامت در لسان پیامبر(صلی الله مقابل وآله وسلم)
پیامبر گرامی(صلی الله مقابل وآله وسلم) از روز نخست مقام امامت را یک مقام تنصیصی آن هم از جانب خدا می دانست که امت در گزینش آن سهمی ندارند.
ابن هشام در سیره خود می نویسد که ماه های حرام که آزادی بیان برای پیامبر(صلی الله مقابل وآله وسلم) وجود داشت وی با سران بنی عامر در موسم حج تماس گرفت و آیین خودرا بر آنها عرضه نمود، آنها گفتند: اگر ما با تو بیعت نماییم و خدا تو را بر مشرکان پیروز کرد «أیکون لنا الأمر من بعدک؟»، آیا رهبری امت بعد از تو با ما خواهد بود؟ پیامبر(صلی الله مقابل وآله وسلم) در پاسخ فرمود: «الأمر إلی الله یضعه حیث یشاء». «این کار از آن خداست و هر فردی را خواست آنرا به عهده او می گذارد».
این سنت الهی در شرایع پیشین نیز حاکم بود، و اوصیای پیامبران به وسیله خود آنان معرفی می شد و مردم در گزینش آنان سهمی نداشتند.
اینجانب از این راه دور به کلیه برگزار کنندگان این برنامه را که مظهر ولاء خاص و ارادت به خاندان رسالت است تبریک گفته و توفیقات همگان را در پیشبرد مکتب اهل بیت(علیهم السلام) از خداوند متعال خواهانم.
قم ـ جعفر سبحانی
مؤسسه امام صادق(علیه السلام).



1399/05/18
15:07:41
5.0 / 5
1775
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد