نور معرفت
ان شاء الله رحمتی:

سهروردی ادعای تأسیس حكمت اشراق را ندارد

سهروردی ادعای تأسیس حكمت اشراق را ندارد

به گزارش نور معرفت ان شاالله رحمتی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: سهروردی ادعای تأسیس حكمت اشراق را ندارد، بلكه دم از احیاگر بودن آن می زند.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، ان شاءالله رحمتی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه سوفیا رادیو گفتگو با تاکید بر اینکه در بین اساتید دغدغه ای در خصوص امروزی شدن سهروردی وجود دارد، اضافه کرد: امروز سخت نیاز داریم عقلانیت غرب را جذاب سازیم؛ عقلانیت خشک و افراطی غربی با ما میانه ای ندارد و بنابراین نیچه را پرخواننده ترین فیلسوف غربی می شناسیم. وی افزود: در سهروردی هم عقل وجود دارد ولی عقلی طرب ناک؛ وقتی با سهروردی ارتباط برقرار می نماییم، همان حسی را داریم که وقتی حافظ می خوانیم یا مولانا. رحمتی در عین حال تاکید کرد: سهروردی از عقلانیت هم چیزی کم ندارد. اگر متناسب با فضای فرهنگی خود آثار سهروردی را می خوانیم، می توان گفت او بارز ترین نمونه ای است که امروز نه فقط اهل فلسفه بلکه اهل هنر هم باید نوشتار او را فرا گیرند. در این سال ها شوقی که به خواندن سهروردی پیدا شده، این عرض بنده را تأیید می کند. این مترجم اضافه کرد: واقعیت این است که سهروردی ادعای تأسیس حکمت اشراق را ندارد، بلکه دم از احیاگر بودن آن می زند اما نوع احیای او با چیزی که امروز از احیاگری می دانیم، متفاوت است. این احیاگری به عصر و دوره ای خاص باز نمی گردد. این محقق و نویسنده کشورمان اشاره کرد: سهروردی خاصیتی ورای سنت ها دارد. پروژه احیاگری به صورت امری بیرون از فرد احیاگر نمایان می شود. این سنت مربوط به گذشته بوده و احیاگر آنرا به زبان امروزی تقلیل می دهد که وجهی معاصر می یابد. سهروردی حکمت اشراق را باردیگر برای ما روایت نمی کند بلکه این حکمت باستانی باردیگر برای خود او هم احیا شده است. سهروردی فیلسوفی سهل و ممتنع است سیدباقر میرعبداللهی اظهار نمود: سهروردی در بین فیلسوفان درجه یک و دو و هم مروجین، فردی خاص است به شکلی که سیره و زندگی، مقتول و جوان مرگ شدن او، در کنار گرایش های عرفانی و نوشتار فارسی کتب سهروردی همچون خصوصیت هایی است که او را محبوب القلوب ساخته است. وی سهروردی را دارای کشش دراماتیک و برجسته دانست و اضافه کرد: سهروردی فیلسوفی سهل و ممتنع است؛ همچون شیخ الرئیس و صدرالمتألهین. این استاد دانشگاه اظهار نمود: جوانانی که با حافظ و سعدی دم خور هستند، شمایی عاطفی و احساسی هم نسبت به سهروردی دارند اما کمبود منابع ساده سازی شده و مستند به زبان فارسی مزید بر علت شده است تا بلایی که بر سر نیچه در فضای فکری ما پدید آمده است، بر سر سهروردی هم بیاید. جوانانی که تحصیل آکادمیک در حوزه فلسفی ندارند، نیچه را در حد «چنین گفت زرتشت» می شناسند. میرعبداللهی در ارتباط با شناخت سهروردی اشاره کرد: باید دانست اگر می خواهیم از نسبت شناختی خود با سهروردی سخن بگوییم، باید بدانیم نسبتی از سهروردی را از آن سوی تاریخ به دوران امروز نمی آوریم و نباید توقع داشته باشیم بحران هویت امروز ما را حل کند. سنت فلسفی ما و به صورت کلی فلسفه چنین جایگاهی ندارد و این نکته ای است که باید همواره در مورد شناخت فیلسوفان مورد نظر داشت. شناخت فلسفیدن سهروردی چگونه است؟ همینطور سیدحسن سیدعرب، سهروردی پژوه در باب شناخت این فیلسوف اشراقی در بین آثارش اظهار داشت: شیخ شهاب الدین در خلاصه مشهوری که در تلویحات بیان می کند و می گوید افلاطون را می بیند که با هم در مورد حکمای اسلامی بحث کرده و به مقام علم در فلسفه اشراق می پردازد، خویش را بعنوان شخصیتی متفکر در تاریخ فلسفه اسلامی معرفی نمی نماید. وی با اعلان اینکه سهروردی با این رویدادهای باطنی متفاوت است، اظهار داشت: ابتدا باید نسبت خویش را با تفکر و فلسفه و اندیشه پرسشگر مشخص نماییم تا بتوانیم مقام فلسفی سهروردی را بشناسیم. این پژوهشگر تاکید کرد: سهروردی متمایز از ابن سینا و فارابی و ملاصدرا است و اصل مهمی که در جوهره فلسفه اشراق وجود دارد، نوع پرسش و تقریراتی است که سهروردی از فلسفه اشراق بیان می نماید و امروز بخش کوچکی از عرفان و تجربه شخصی او به ما رسیده است. سهروردی نظام بزرگی از منطق هم دارد که اگر از آن غفلت شود، از تفکر سهروردی هم غفلت خواهد شد. سید عرب افزود: سهروردی، مفتاحی پیش روی ما می گذارد تا به فضای فکری او راهنمایی شویم که اگر می خواهیم نسبت خویش را با سهروردی بسنجیم، ابتدا باید پرسش فلسفی داشته باشیم. بنده با کاربردی شدن فلسفه مخالفم که اگر فلسفه به کوچه و بازار بیاید امری نظیر دکان داری شده و معنای تفکر از آن استخراج نخواهد شد.


منبع:

1399/05/08
21:43:20
5.0 / 5
1875
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد