نور معرفت
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

تفرقه بستر بهره برداری استكبار جهانی است

تفرقه بستر بهره برداری استكبار جهانی است

به گزارش نور معرفت دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینكه اصل اولیه در اسلام صلح بین طوائف مختلف است، اظهار نمود: جنگ سبب كینه و تفرقه می شود و تفرقه بستر بهره برداری استكبار جهانی است.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در جلسه شورای معاونین در ادامه سلسله مباحث پیرامون طرح معماری جدید و نوسازی تقریب، اظهار نمود: اگر دو گروه مسلمان با هم جنگیدند دستور قرآنی است که با ظالم مقابله وعدل را استیفاء نماییم تا اینکه آن گروه ظالم دست از ظلم بردارد و تسلیم عدالت شود این معیاری است که بتوانیم کشورها و گروه هایی که بر دیگران ظلم می کنند را تشخیص دهیم. در این حال پشتیبانی از مظلوم به هر شکل ممکن وظیفه ای است که قران برای ما تعیین کرده است.
وی با اعلان اینکه اصل در اسلام صلح است، گفت: اصل این است که جنگی نباشد برای اینکه جنگ سبب تفرقه می شود و تفرقه بستر بهره برداری استکبار جهانی است اگر جنگی شد باید صلح برقرار گردد ولی این اصل اولیه استثنایی هم دارد و آن این است اگر دو گروه از مسلمانان با یکدیگر جنگیدند و یکی بردیگری ظلم کرد اینجا باید به جنگ وارد شد و با ظالم مقابله نمود تا از ظلم دست بردارد و حق مظلوم را به وی بازگرداند. از نظر قران این تنها راه اصلاح است.
شهریاری در ادامه به معانی لغوی عدالت اشاره نمود و اظهار داشت: عدالت در معنای عام به مدلول ضد جور و ظلم است. طبیعتا اگر عدل ضد جور و ظلم باشد و جور و ظلم به مدلول ستاندن حق غیر باشد بدین سبب عدل می شود نستاندن حق دیگری. یعنی وقتی شما حق دیگری را نمی ستانید عادل هستید. اینجا دو مرتبه از عدالت وجود دارد اول اینکه شما حق دیگری را نمی ستانید یعنی شما در خانه نشسته اید و حق کسی را به ناحق نمی گیرید پس عادل هستید چون حق کسی را نستانده اید این مرتبه اول عدالت است و معنای سلبی دارد. اما مرتبه بالاتراین است که شما می روید و حق شخصی که مظلوم واقع شده را از ظالم می ستانی و به مظلوم بازمی گردانی این یک اقدام ایجابی است که به آن عدالت جبرانی گویند. عدالت جبرانی وجه ایجابی دارد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: ظلم مفهوماً دو جزء علی البدل دارد یکی از آنها بنائی عقلائی است و آن این که حق دیگری را بستانند و جزء دیگر که ریشه در قران و سنت دارد بنائی شرعی است و آن این که گناه کند (یا کفر یا شرک ورزد که بزرگترین گناه است). در تعابیر قران و روایات اسلامی آمده کسی که گناه کند به خود ظلم کرده است و دیگر عادل نیست. در مقابل عدل که ضد ظلم است نفی این دو جزء است یعنی کسی عادل است که هم حق دیگری را نستاند و هم گناه نکند بدین سبب اگر کسی این دو خاصیت را داشته باشد عادل است و این چنین شخصی شرط قضاوت یا امامت جماعت را داراست.
شهریاری تاکید کرد: ظلم یعنی ستم کردن و عدل یعنی ستم نکردن بنابر این تعریف عدالت به وضع هر چیزی در جای خودش تعریف به لوازم و آثار است و نیز تعریف عدالت به ملکه نیز مدخول از اخلاق فلسفی است و از متون دینی چنین معنایی استنباط نمی گردد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اگر ظلم به معنای ستاندن حق دیگری و عدل به معنای نستاندن حق دیگری باشد پس ظلم و عدل ارجاع به معنای پیشینی «حق» دارد. زمانی که انسان به دنیا می آید مستحق حقوقی می گردد که عقلا به آن حقوق بشر گویند. نفس کشیدن یکی از مهمترین و ضروری ترین حقوق انسان است، اظهار نمود: اگر شما جلوی نفس کشیدن انسانی را بگیرید شما اساسی ترین و ضروری ترین حق را از وی گرفته اید پس همچون بارزترین نقض حقوق بشر این است که نگذارید کسی نفس بکشد. این بزرگترین ظلمی است که در حق یک انسان ممکنست صورت گیرد. اما امروز در آمریکا مشاهده می نماییم که این اساسی ترین و ضروری ترین حق نادیده گرفته می شود.




منبع:

1399/04/09
13:18:10
5.0 / 5
2358
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد