نور معرفت
توسط پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی؛

ترجمه كتاب روانشناسی شهرت در راه انتشار

ترجمه كتاب روانشناسی شهرت در راه انتشار

نور معرفت: كتاب روانشناسی شهرت (The Psychology of Celebrity) نوشته گیل استیور توسط گروه مطالعات رسانه پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی بعنوان پنجمین كتاب از مجموعه مطالعات شهرت به زودی منتشر می شود.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، كتاب روانشناسی شهرت (The Psychology of Celebrity) نوشته گیل استیور توسط گروه مطالعات رسانه پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی بعنوان پنجمین كتاب از مجموعه مطالعات شهرت به فارسی ترجمه شده و به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می شود. این اثر گیل استیور دانشیار كالج سانی، امپایر استیت كه توسط احسان شاه قاسمی به فارسی ترجمه شده، تلاش می كند تا «شهرت» را از دیدگاه های مختلف، مخصوصاً از دیدگاه روانشناسی بررسی كند. استیور نخست از ما می خواهد به ریشه های علاقه به سلبریتی ها در درون ناخودآگاهمان بیندیشیم و سپس از ما می پرسد، چرا ما این میزان از سلبریتی ها خوشمان می آید؟ تفاوت میان معروفیت و شهرت چیست؟ و، نقش رسانه های اجتماعی در موج نوی از سلبریتی ها چه بوده است؟كتاب نامبرده، خاستگاه های شهرت را بررسی می كند و تلاش می كند رابطه میان سلبریتی ها و هوادارانشان را تبیین كند. كتاب به صورت خاص به نقش رسانه ها در شهرت توجه دارد و نشان میدهد چگونه سلبریتی ها از رسانه ها برای دستیابی به شهرت و حفظ و تقویت شهرت بهره برده اند. به صورت خاص، در این كتاب می بینیم كه چگونه رسانه های اجتماعی توانسته اند چشم اندازی نو به شهرت را فراهم آورند و سلبریتی ها حالا دیگر می توانند در شبكه های اجتماعی به صورت عاطفی به هواداران نزدیك تر شوند و برای آنها تصور یك رابطه بی واسطه و آنی را ایجاد كنند. پیدایش رسانه های اجتماعی سبب شده برخی تغییر شكل ها در شهرت آغاز شود كه هم قد و اندازه تغییراتی هستند كه پیش تر در زمان آمدن تلویزیون به وجود آمده بود. رسانه های اجتماعی دارند به صورت جدی مرزها میان امور همگانی و خصوصی را دگرگون می كنند و این واقعیت نشان میدهد شهرت به چه دلایلی یك كردار نمایشی است. رسانه های اجتماعی رسانه های ارائه كننده هستند، نه بازنما، و ژانرهای نو همچون «سلفی های سلبریتی ها، اسنپ ها و اعلام های ۱۴۰ حرفی» و پلت فرم هایی كه از این ها پشتیبانی می كنند -اینستاگرام یا توییتر- گزینه های بسیاری برای سلبریتی ها فراهم می كنند تا همزمان عمومی و خصوصی شوند. یعنی این ها به سلبریتی ها كمك می كنند تا (ظاهراً) خودرا به صورت مستقیم – با «بلاواسطگی»، «آنی بودگی»، «اصالت» - برای هواداران و پیگیری كنندگانشان ارائه نمایند. مرزها میان امر همگانی و امر خصوصی گرچه آشكارا دگرگون شده و پیچیده شده ولی مطمئناً نابود نشده است. رسانه های اجتماعی همین طور نسل سلبریتی های خودشان را پرورش داده اند كه به آنها «میكروسلبریتی» می گویند. واژه «میكرو» در اینجا نه به اندازه مخاطب بلكه به كانال ها و مدارهای غیرپخش گسترده اشاره دارد (گیم باز و ولاگ نویسی به نام پیودی پای بیش از ۴۲ میلیون آبونه داشت). این واژه بعداً برای توصیف شكلی از كردار اجتماعی سلبریتی های آنلاین به كار رفت بطوریكه انگار وی در هر لحظه بعنوان یك برند مخاطب دارد. گیل استیور در این كتاب به پژوهش هایی كه دیگران روی سلبریتی های مختلفی همچون كیم كارداشیان و مایكل جكسون انجام داده اند هم ارجاع می دهد تا به ما نشان دهد اثرات سلبریتی ها روی زندگی امروز ما چقدر می تواند عمیق باشد و جنبه های مختلف زیست امروز ما را تحت نفوذ خود بگیرد. استیور می گوید اگر به تاریخ نگاه نماییم می بینیم كه افراد مشهور، به ویژه پیش از ظهور رسانه های جمعی، فقط افرادی حساب می شدند كه كاری خارق العاده انجام داده اند. با وجود این، همانطور كه بورستین اشاره كرده، بعد از ظهور رسانه های جمعی نوعی گرایش به آفرینش «رویدادهای كاذب» به وجود آمد تا توجه مخاطبین به افرادی جلب شود كه رسانه خواهد. اگر آنطور كه ون كریكن گفته توجه یك منبع محدود باشد، آنگاه ناگزیر می شویم در مورد اینكه توجه خودرا به كجا معطوف می نماییم گزینشی عمل نماییم. آنهائی كه رویدادهای كاذب یا رویدادهائی ایجاد می كنند كه فقط به دنبال جلب توجه باشند همان هائی هستند كه هدفشان معروفیت است. اگر كسی به دنبال شهرت باشد می كوشد كاری انجام دهد كه ارزش انجام دادن داشته باشد و سپس امیدوار است بخاطر آن مورد توجه قرار گیرد. اگر كسی در واقع فقط به دنبال معروفیت باشد، آنگاه هر رفتاری كه جلب توجه كند برای این مقصود كافی است. افرادی هم هستند كه نه به دنبال شهرت هستند نه معروفیت. این كتاب ۱۱۰ صفحه دارد و انتشارات راتلج آنرا در سال ۲۰۱۹ منتشر نموده است.


منبع:

1398/12/28
23:24:16
5.0 / 5
980
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
لینک دوستان نور معرفت
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد