نور معرفت
پژوهشگر مركز تحقیقات اسلامی منیر فرهنگستان علوم:

در الگوی سوم اصل محوری زندگی خانواده باید توحید باشد

در الگوی سوم اصل محوری زندگی خانواده باید توحید باشد

به گزارش نور معرفت، صادقی پژوهشگر راهبردی مرکز تحقیقات اسلامی منیر فرهنگستان علوم اظهار داشت: در الگوی سوم اصل محوری زندگی خانواده باید توحید باشد، متاسفانه توحید در خانواده ها کم رنگ شده است.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، سیده صادقی پژوهشگر راهبردی مرکز تحقیقات اسلامی منیر فرهنگستان علوم، بامداد امروز در نشست خبری دومین روز از رویداد «الگوی سوم زن» که در خانه اندیشه ورزان برگزار شد، در مورد خانواده و الگوی سوم، اظهار داشت: در زمینه پیشبرد مسائل اجتماعی همه از کاربردها صحبت می کنند اما در این حوزه مبانی و روش ها مغفول می مانند. در مباحث زنان چالش ها و سردرگمی ها و غفلت از مبانی بیشتر است.
وی اضافه کرد: الگوی سوم برای خانواده اصل مبنایی است، تا قبل از انقلاب اصول اعتقادات را خوب بیان کردیم اما بعد از انقلاب شعار امام راحل اقامه کلمه توحید است، نفس این انقلاب یک کار اعتقادی بوده است. بعد از انقلاب ما دنبال شیوه جاری کردن اعتقادات در جامعه بودیم، ازاین رو صحبت از الگوی سوم بحث خاص زنان نیست بلکه بحث عام است که همه موضوعات عرصه زندگی را در برمی گیرد. ازاین رو باید مبنا را تقویت کرده و برای مردم نهادینه شود.
صادقی با اشاره به اینکه رسیدن به الگوی سوم شاید چند قرن زمان ببرد، اظهار داشت: ما در رابطه با زنان در الگوی سوم مفاهیمی را می دانیم اما در رابطه با چگونگی آن کمتر صحبت شده است، در مرحله اول باید اصول اعتقادات را در یک نقشه کامل مشاهده نماییم یعنی یک مبنای واحد داشته باشیم که بقیه اصول را پیرامون آن مبنا دیده و تعریف نماییم. اگر مبنای واحد نداشته باشید اصول از هم بریده می شوند و نمی توانند یکدیگر را تکمیل کنند امروز رابطه حجاب و آزادی را چطور می خواهیم برای جامعه تعریف نماییم در حالیکه مبنای واحدی برای آن عرضه ندادیم.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه منظومه و مجموعه ای که عرضه می شود باید با نگاه حداکثری به دین باشد، اظهار نمود: برخی نگاه افیونی به دین دارند، برخی آنرا تخیلی می دانند، برخی هم حقایق آنرا صرفا در حوزه فردی قبول دارند. اما نگاه دیگری دین را مبین حقیقت می داند که قلمرو آن تا تمام زوایای زندگی بشر گسترده است. از نظر آنها دین قواعد پرستش الهی را در همه ابعاد زندگی تبیین می کند. نمی شود در بخشی از مسائل ولایت تکامل خویش را به دین بسپاریم در قسمت دیگری آنرا به عقل خود بنیاد و خودمختار بسپاریم، در این نگاه دین تحقیر می شود.
صادقی ابراز کرد: شما باید رابطه بین اعتقادات و همه عرصه های زندگی را نشان دهید و در تعریف اخلاق ارتباط آن با توحید را مشخص کنید. ما می دانیم دزدی بد است اما در بعضی مناطق دنیا این را بد نمی دادند اینجا است که معیار اخلاق باید مشخص باشد. برخی توحید را فراگیر تعریف نمی کنند که همه عرصه های زندگی را دربرگیرد نقطه کانونی اختلاف در اینست. در غرب کاملا دین را کنار گذاشتند و آنرا مزاحم می دانند، در کشور ما هم برخی به این اعتقاد دارند در حالیکه این مغالطه است، دین تحریف شده مسیحیت چنین است و با دین اسلام یکی نیست و نباید این دو را مغالطه کرد.
وی اضافه کرد: دین اسلام تنها به فرد سازی توجه ندارد بلکه به جامعه سازی هم توجه دارد، وقتی جمع شکل می گیرد هویت جدید و مستقل پیدا می کند که باید برای آنها احکام و قوانین جدید داد. در خیلی از موارد که به رهبران ما ایراد گرفته می شود به فرد توجه دارند در حالیکه آنها به جامعه در زمینه کلان توجه دارند. سهم اثر جامعه بر روی فرد بیشتر است.
این پژوهشگر در مورد جریان یافتن اصول اعتقادات در خانواده، اظهار داشت: آن چه از انسان خواسته شده اینست که موحد باشد بقیه امور از شئون موحد بودن است، اصل محوری زندگی خانواده باید توحید باشد، حب و بغض انسان باید برای خدا باشد، متأسفانه توحید در خانواده ها کم رنگ شده است. در طرح مباحث خانواده در شاخه های مختلف باید آنرا بر اساس توحیدی عرضه دهیم. متأسفانه مبنای جامعه شناسی و روانشناسی ما در زمینه های مختلف همچون بر اساس سکولار است. در الگوی سوم که صرفا مختص زن نیست و باید رابطه خانواده در روابط درونی و بیرونی توحید محور شود.


منبع:

1402/12/17
13:41:25
5.0 / 5
191
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد