نور معرفت
وزیر ارشاد خبر داد:

رشد ۶۰ درصدی تولید بازی کامپیوتری ایرانی در ۵ سال آینده

رشد ۶۰ درصدی تولید بازی کامپیوتری ایرانی در ۵ سال آینده

به گزارش نور معرفت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اهمیت تدوین «سند جامع بازی های کامپیوتر ای» در عین حال بر رشد 60 درصدی تولید بازی در برنامه هفتم توسعه تاکید نمود.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در این نشست با تبریک ایام ماه شعبان، اظهار داشت: از زمانی که مسئولیت وزارت فرهنگ را در دولت مردمی به عهده گرفتم توجه ویژه ای به حوزه بازی ها داشتیم و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری را از جایگاه پیرامونی بواسطه افزایش اعتبارات و دیگر اقدامات به کانون اصلی کارهای وزارتخانه برگرداندیم.
وی ادامه داد: با عنایت به اشرافی که نسبت به وضع موجود داریم به این برآورد رسیده ایم که حوزه بازی های کامپیوتری حتما برای ما فرصت مغتنمی است، البته جنبه تهدیدگونه هم دارد، اما بواسطه دارا بودن جریان فرهنگی قدرتمند بوسیله بازخوانی و خوانش متناسب با اقتضائات لازم، حتما می توانیم از این فرصت استفاده نمائیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: سال قبل تاکید کردم لیگی برای بازی های کامپیوتری برگزار شود؛ بر طبق پیش بینی ها آماده مشارکت یک میلیون کاربر در این رویداد بودیم، اما تعداد شرکت کنندگان به یک و نیم میلیون نفر رسید و این درحالی است که همه بازی های این لیگ ایرانی بودند.
اسماعیلی با اشاره به یکی از بازی های مورد استفاده کاربران، افزود: یکی از بازی های ایرانی که مبتنی بر ادبیات ملی ما است و از ساخت پیچیده ای هم بهره نمی برد، بیش از یک میلیون مخاطب داشت که نشان میدهد در صورت استفاده از ظرفیتهای موجود، مردم از اقدامات انجام شده در این زمینه استقبال می کنند.
او افزود: در سینما هم وضعیت همین طور است. عده ای، آمارها در مورد استقبال مردمی از سینما را نمی پذیرند این در حالیست که پویانمایی «بچه زرنگ» که کاملا دینی است و داستانی در مورد امام رضا (ع) دارد بیش از ۶۰ میلیارد تومان فروش داشته است.
او با اعلان اینکه گاهی اوقات آثار تولیدی از کیفیت ویژه ای هم بهره نمی برد اما چون با ذائقه مردم متناسب است مورد استقبال قرار می گیرند، اضافه کرد: تجربیات ما نشان میدهد که در این حوزه باید محکم وارد شویم، برمبنای آخرین نظرسنجی ها در کشور ۳۴ میلیون بازیکن بازی های کامپیوتری داریم که چهار میلیونِ آنها بازیکنان حرفه ای هستند و در هفته بیش از ۲۱ ساعت را صرف بازی های کامپیوتری می کنند.
اسماعیلی اشاره کرد: این که چه میزان می توانیم از این ظرفیت استفاده نمائیم به خودمان بستگی دارد؛ در صورت بهره بردن از این ظرفیت می توان آنرا به فرصت تبدیل کرد و در صورت غفلت سبب می شود تهدیدی پیش روی ما قرار گیرد.
او با اشاره به فتنه سال گذشته، اضافه کرد: خیلی ها می گفتند اتفاقات سال قبل بوسیله جوانانی صورت گرفت که بیش از سایرین درگیر فضای بازی های کامپیوتری بودند.
وزیر فرهنگ با تأکید بر این که توان زیادی در این زمینه داریم، اظهار داشت: همانطور که امسال مسأله اقتباس در سینما رخ داد و تعدادی فیلم اقتباسی از آثار مکتوب ساخته شد باید این مسأله را در این زمینه هم پیگیری نماییم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه «بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای» فرادستگاهی است، اظهار داشت: در عرصه فرهنگ و هنر نگاه جزیره ای و بخشی با اهمیت ترین عارضه است که باید حل شود.
او با اشاره به برگزاری جشنواره بازی های کامپیوتری، اظهار داشت: آیت الله رئیسی بعد از دریافت گزارشی در مورد این جشنواره، دستوراتی را دادند بطورمثال در نخستین مورد آن ذکر شده است «سند جامع بازی های کامپیوتر ای» با هدف پشتیبانی از بازی های داخلی در مقابل محصولات خارجی تدوین شود یا در دستور دیگری آمده است قسمتی از درآمد ناشی از فروش ترافیک سه سکوی خارجی عرضه بازی های کامپیوتری و کنسولی به بنیاد ملی بازی های کامپیوتری جهت تنظیم گری، آموزش، ارتقای سواد بازی، تولید بازی اختصاص پیدا کند.
اسماعیلی اضافه کرد: برمبنای برنامه هفتم توسعه، تولید بازی باید ۶۰ درصد رشد داشته باشد و این در حالیست که ۱۰۰ بازی در سال تولید می نماییم.
وزیر فرهنگ اشاره کرد: دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی از دستگاه های مجری حمایت کند تا به لحاظ تقنین دستمان باز شود چونکه گرفتار تعدادی از ابهامات قانونی در این زمینه هستیم. انشاالله این حوزه پرچالش را به فرصتی برای نظام و نسل جوان تبدیل نماییم.
بر طبق این گزارش، در آغاز این جلسه محمدامین حاجی هاشمی - مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نیز گزارشی در مورد میزان استقبال کاربران ایرانی از بازی های ایرانی، موضوعات مورد علاقه کاربران ایرانی، تاثیر پویانمایی بر ساخت بازی های کامپیوتری، اقدامات انجام شده توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و در نهایت توضیحاتی در مورد رویداد ملی «بازی آرا» ارائه کرد.
بعد از آن سعید پورابوالقاسم سرپرست مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نیز در مورد اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکصد و چهل و هفتمین جلسه «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ امروز دوشنبه (۱۴ اسفند) در محل این وزارتخانه انجام شد.
همین طور در آخر این مراسم از پوستر «رویداد فرهنگی بازی آرا» با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رونمایی گردید.



1402/12/14
17:08:15
5.0 / 5
242
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد