نور معرفت

فضای مجازی رضوی می شود

فضای مجازی رضوی می شود

نور معرفت: هفتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی مقرر است با حضور هشت شبكه اجتماعی داخلی «آخرین خبر»، «پروفایل»، «تماشا»، «نماشا»، «آپارات»، «خبر فوری»، «روبیكا» و «چهارخونه»، با هدف ترویج فرهنگ اسلامی و خصوصاً امام رضا (ع) انجام می شود.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، محمدحسین اسماعیلی ـ مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و دبیر جشنواره ـ بامداد روز یكشنبه (سوم آذر ماه) در نشست خبری «هفتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی» به تشریح اهداف و برنامه های این جشنواره پرداخت و در سخنانی اظهار نمود: در شرایط حساس و پیچیده كنونی كه در عصر اطلاعات و ارتباطات به سر می بریم و فضای ارتباطی نسبت به گذشته تفاوت های زیاد كرده است، باید دقت نماییم در این فضا نگاه ایجابی داشته باشیم و نه نگاه سلبی.
او افزود: منویات مقام معظم رهبری درباره اهمیت جایگاه فضای مجازی نشان میدهد كه همه مسئولان، مردم و اصحاب فرهنگ و رسانه باید عزم جدی داشته باشیم تا از این ظرفیت برای انتقال مفاهیم و ارزش های ایران بهره ببریم. اگر ما به این فضا نگاه انفعالی داشته باشیم مطمئنا در این حوزه بازنده خواهیم بود. وقتی كشورهای بیگانه با برنامه و بسیار دقیق در این فضا حضور دارند، اگر ما وارد این فضا نشویم ضربه خواهیم خورد.
اسماعیلی همین طور اشاره كرد: جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی با همكاری رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رضوی نیز با همین نگاه و با هدف تولید محتوا وارد این عرصه شد تا بتواند بستر مناسبی را برای ایجاد رقابت فرهنگی ایجاد كند.
دبیر هفتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی اهداف برگزاری این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، هم افزایی فعالان عرصه فضای مجازی در ترویج آموزه ها دینی، تجلیل از فعالان این حوزه برای بسط فرهنگ رضوی و تولید محتوا با رویكرد ارزش ها دینی و فرهنگی عنوان نمود.
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همین طور بهره گیری از آموزه های قرآن و احادیث اهل بیت(ع)، سخنان بزرگان، صاحب نظران، اندیشمندان و هنرمندان را همچون منابع تولید محتوا برشمرد و از ارزش های اخلاقی، ضد ارزش های اخلاقی، ارزش های اجتماعی، ارزش های حاكمیتی و زیارت بعنوان موضوعات این هفتمین جشنواره رضوی یاد كرد.
اسماعیلی همین طور عنوان نمود كه آثار انتشار یافته در اپلیكشن های هشت گانه باید با هشتگ های «رضا جان»، «امام رضا(ع)» و «امام رئوف» در چارچوب های عكس و فیلم منتشر شوند.
وی همینطور تولید محتوا برمبنای فرهنگ جمهوری اسلامی، پشتیبانی از اپلیكیشن های داخلی، استفاده مناسب فرهنگی از فضای مجازی را از مهمترین خاصیت های جشنواره رضوی برشمرد و تصریح كرد كه وجود مرقد امام رضا (ع) در كشور یك ظرفیت فرهنگی است كه باید از آن بهره مند شد و این جشنواره تلاش دارد تا با عنایت به ظرفیت های فضای مجازی، از این دو ظرفیت بهره ببرد.
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همین طور درباره نحوه ثبت نام در این جشنواره توضیحاتی را ارائه داد و عنوان نمود كه ثبت نام بوسیله تارنمای این جشنواره امكان پذیر است.
بگفته اسماعیلی آخرین مهلت ارسال آثار برای هفتمین جشنواره رضوی اول بهمن ماه سال جاری است و مراسم اختتامیه ۲۶ بهمن ماه در استان قزوین برگزار می گردد.
محمدصادق افراسیابی، دبیر تخصصی هفتمین جشنواره رضوی نیز در سخنانی از ظرفیت های هشت شبكه اجتماعی این جشنواره سخن گفت؛ او اظهار نمود: شبكه های اجتماعی «آخرین خبر»، «پروفایل»، «تماشا»، «نماشا»، «آپارات»، «خبر فوری»، «روبیكا» و «چهارخونه» هر كدام با عنایت به ظرفیت هایی كه دارند در این جشنواره شركت كرده اند و علاقه مندان برای ارسال آثار می توانند با هشتگ های یاد شده در این جشنواره شركت نمایند.
او اظهار داشت: اپلیكشین «چهارخونه» جنبه تجاری و امكان فروش اثر نیز در آن وجود دارد. طبیعتا شبكه های «آپارات»، «تماشا» و «نماشا» فیلم محور و «پروفایل» عكس و متن محور است. اپلیكیشن های «خبر فوری» و «آخرین خبر» نیز این امكان را فراهم می كنند كه مخاطبان عكس و فیلم را برای حضور در جشنواره ارسال نمایند.
افراسیابی اشاره كرد: با عنایت به اینكه شبكه اجتماعی اینستاگرم نیز نقش مهمی در فضای مجازی دارد، نمی توانیم از آن چشم پوشی نماییم و امیدوارم بتوانیم فضای این شبكه را هم رضوی نماییم. به هر حال این اپلیكشین الان قانونی می باشد و ما فكر می نماییم باید از این بستر به نفع خودمان استفاده نمائیم. ما بر این باوریم تا زمانی یك بستر وجود دارد باید از این استفاده نمائیم و سبك زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی را از آن طریق به جهان معرفی نماییم. در عین حال بدانیم باید این بستر را بشناسیم و اعتماد كامل به آن نداشته باشیم.
وی همینطور بیان كرد: اگر آثار و تولیدات محتوایی با سوژه امام رضا(ع) از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹، ۱۰ برابر شود، یعنی ما موفق شده ایم كه از این بستر به درستی بهره ببریم.




منبع:

1398/09/04
23:42:14
5.0 / 5
2177
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
لینک دوستان نور معرفت
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد