نور معرفت
رئیس مركز بین المللی گفت وگوی ادیان و تمدن ها:

عرفان و تصوف خراسان رنگین كمانی از وجوه حیات بشری است

عرفان و تصوف خراسان رنگین كمانی از وجوه حیات بشری است

خراسان رضوی رئیس مرکز بین المللی گفت وگوی ادیان و تمدن ها ضمن اشاره به این که خراسان کانون تمدن در زیست فرهنگ مدارانه است، اظهار داشت: عرفان و تصوف خراسان، رنگین کمانی از وجوه حیات بشری به حساب می آید و تاریخ اساطیری ایران هم نشأت گرفته از این منطقه است.



قهرمان سلیمانی در سومین روز همایش بین المللی گفت وگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، ۲۸ تیرماه، با مبحث ادیان، عرفان و تصوف در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به عرفان و تصوف خراسان، اظهار نمود: خراسان برای همه -به ویژه ملت ایران که خراسان هویت دینی آنان را رقم می زند- تنها بعنوان جغرافیای یک منطقه تلقی نمی گردد. به بیانی دیگر خراسان کانونی از فرهنگ و تمدن با شیوه زندگی و زیست فرهنگ مدار شناخته می شود. این منطقه در قلمرو تاریخی خود دارای فراز و نشیب های بسیاری بوده است، اما همواره کانون تولید علم و آگاهی و اقلیمی برای زیست انسانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه سابقه خلاقیت های خراسان محدود به دوره تاریخی خاصی نبوده است، اظهار داشت: تاریخ اساطیری ایران و ملت های منطقه از این اقلیم نشأت گرفته است. هم اکنون با بخش زنده و حیات امروزی این منطقه مواجه هستیم که امروزه هم این اقلیم به مثابه ستاره ای درخشان در قلمرو فرهنگ و خلاقیت به حساب می آید.

رئیس مرکز بین المللی گفت وگوی ادیان و تمدن ها بیان نمود: عرفان و تصوف خراسان همانند رنگین کمانی است که تمام وجوه حیات انسان مسلمان را نه تنها در منطقه جغرافیایی خراسان، بلکه در جهان اسلام تحت تاثیر قرار داده است. بخش عمده ای از ظرفیت ها و فرق تصوف جهان اسلام با نام پیران خراسان گره خورده است.

سلیمانی اظهار داشت: معنویت عرفانی خراسان دارای خصوصیت اصلی است که بعنوان کانون اصلی خلاقیت هنری و ادبی بوده است. به شکلی که گنجینه ادب فارسی بدون توجه به آنچه پیران خراسان خلق کرده اند، کامل نخواهد بود و شعاع این اندیشه ها به اندازه ای پرکشش بوده است که توانسته در اقصی نقاط جهان گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: آموزه های مولانا در دوران زندگانی وی، قلمرو وسیعی از کشورها را تحت تاثیر قرار داده و علاقه مندان بسیاری را جذب کرده است. همینطور آنچه عطار و سنایی در تصوف خراسان ایجاد کرده، در مدت زمان کوتاهی گسترش فراوان یافته است.

رئیس مرکز بین المللی گفت وگوی ادیان و تمدن ها اضافه کرد: علاوه بر اثرگذاری خراسانی ها بر شعر و ادب، عرضه شیوه جدیدی از زندگی همچون اثرگذاری های پیران خراسان به حساب می آید که بخشی از این اثرگذاری ها به صورت زیست جمعی این مشایخ و در مدارس آن روزگار تجلی پیدا کرد و بخش دیگری از آنها در حوزه های متعدد حیات و کنش های اجتماعی مانند نهضت جوانمردان شکل گرفت.

سلیمانی خاطرنشان کرد: ازاین رو میتوان بیان کرد که تصوف خراسان، بنیاد نوعی باطن گرایی در اسلام را ایجاد کرد و وجوه متعدد تفکر و تجلی متعدد حیات بشری را نشان داد. امروزه هم تصوف خراسان در بخش های وسیعی از جهان اسلام هویت بخش حیات اجتماعی مسلمانان است.

وی افزود: آنچه در نام گذاری فرق و تعلق خاطر علاقه مندان مسلمان به چشم می خورد، زنده بودن و هویت جمعی مسلمانان زیادی در میراث فرهنگی و تمدنی و دستاوردهای عرفان و تصوف خراسان تعریف می شود. مکتب آموزشی عرفان خراسان، طیف رنگارنگی از گرایش های مختلف مانند کنکاش های پیچیده بشر برای یافتن فرهنگ و معنویت تا مدرسان بزرگ نظامیه بغداد را در بر می گیرد.

لزوم توجه به جایگاه امام رضا(ع) نزد مسیحیت

محمدمهدی تسخیری، معاون بین الملل دانشگاه ادیان قم ضمن اشاره به روش ها و استدلال های قرآنی، اظهار نمود: در روش قرآنی، برای اثبات پیامبری پیامبر اسلام، استدلال های گوناگونی ذکر شده است که همچون آنها میتوان استناد به تورات را بیان کرد. پیامبر اکرم(ص) هم از این روش بهره می گرفتند و زمانی که می خواستند جایگاه امیرمؤمنان را تبیین کنند، می فرمودند: «یا علی أنت منی بمنزلة هارون من موسی إلا انه لا نبی بعدی» و یا اینکه جمله «الخلفاء بعدی اثنا عشر عدتهم کنقباء بنی إسرائیل» را بیان می کردند.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) هم در گفت وگوی با جاثلیق، از همین روش و با ارجاع به تورات سخن خویش را مستدل کرده است. و به لنسطاس الرومی بیان نمودند «کیف حفظک للسفر الثالث من الانجیل قال ما احفظنی له ثم التفت إلی رأس الجالوت فقال أتقرأ الانجیل قال: بلی لعمری، قال فخذ علی السفرالثالث فان کان فیه ذکر محمد وأهل بیته وأمته فاشهدوا لی وان لم یکن ذکره فلا تشهدوا...»

تسخیری تصریح کرد: در مورد جایگاه آن حضرت نزد مسیحیت و مسیحیان مطالب و سخنان فراوانی وجود دارد که رهبران مسیحی داخل و خارج کشور در اجلاس های گوناگونی به این جایگاه پرداخته اند. بعنوان مثال نعمه صلیبا، کشیش لبنانی و پژوهشگر مسائل روابط اسلام و مسیحیت در مقام گرامی داشت استاد سلیمان کتانی مسیحی، نویسنده عاشق اهل بیت(ع) می گوید: هم اکنون ما به گفتمان عقیدتی و گفت وگوی میان اسلام و مسیحیت نیاز داریم.

معاون بین الملل دانشگاه ادیان قم اظهار داشت: افرادی چون «سلیمان کتانی» با آرامش تمام و در فضایی به دور از شرایط حاکم بر منطقه، تراوشات ذهنی خویش را بر روی کاغذ ثبت کرده و در شرایطی خیلی سخت و در فضایی تاریک از تاریخ لبنان، چنین نوشته هایی را به جامعه تقدیم کرد. کتانی هراسی به دل راه نداد و از خاندان پیامبر اسلام نوشت و نشان داد که چگونه انسان می تواند در دریایی خارج از اعتقادات خود شنا کند.

تسخیری خاطرنشان کرد: اسقف اعظم کره جنوبی، کیم هی جونگ، در آخرین اجلاس مشترک گفتگو با مسلمانان را مایه برکت دانست و آنرا نتیجه آموزه های اسلامی و تربیتی امامان بیان کرد و معتقد بود این گفتمان شرایط ایجاد صلح و هم زیستی مسالمت آمیز را میان جوامع مهیا می کند و وجود پربرکت ثامن الحجج را بعنوان منشأ این تعالی و تعامل با مؤمنان ادیان دیگر در ایران و باعث افزایش روحیه دینی خیلی از انسان های امروزی برشمرد.

وی تصریح کرد: زنده یاد پروفسور ویکتور الکیک، ایران شناس و اسلام شناس مسیحی هم سروده ای عربی در مورد امام رضا(ع) دارد که در ترجمه آن آمده است «درود بر تو، ای فرزند محمد، پرچم حقیقت را در سرزمین مشهد برافراشته ای/ و این خراسان باستان در بالاترین حد آستان حرم را می بوسد و هدایت می شود/ شما صحنی را طواف می کنید که خورشید پیشانی درخشان خویش را وام دار درخشش آن صحن می داند/ هزاران زائر قصد مرقد شما می کنند، شانه به شانه هم ندای استغاثه دارند».




1400/04/29
12:12:48
5.0 / 5
408
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد