نور معرفت
معاون حوزه بیان كرد

راه حل امام علی(ع) برای صبور شدن انسان های كم طاقت

راه حل امام علی(ع) برای صبور شدن انسان های كم طاقت

به گزارش نور معرفت قم معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار داشت: اسلام به جهت اینکه انسان را به درجه ای از تزکیه برساند از تعلیم شروع می کند؛ برای اینکه اصلاح اندیشه باید صورت گیرد تا درون اصلاح گردد و با امر و نهی نیز نمی توان درون را درست کرد.


نشست شب های بندگی با موضوع تفسیر آیات اخلاقی قرآن کریم در تبیین بیانیه گام دوم در دومین شب ماه مبارک رمضان بصورت مجازی انجام شد.
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه در این جلسه عنوان کرد: در بحث تفسیر آیات اخلاق در امتداد تببین بیانیه گام دوم، دو مقدمه امانت دار بودن انسان و نظام اسلامی بزرگترین نعمت الهی بودن است، عنوان شد.
وی ادامه داد: حاملان این ودیعه الهی در گام اول دارای خاصیت هایی بودند که توانستند تا به اینجا برسند و این صفت ها باید در نسل بعدی نیز وجود داشته باشد؛ برای اینکه اگر ملتی ظرفیت تحمل نعمت را از دست بدهد آن نعمت از بین می رود.
وی بااشاره به اینکه در گام دوم باید خصال نفسانی، اندیشه و رفتار را مورد توجه قرار داد، اظهار نمود: از شیطان فقط یک ترک (سجده نکردن) رخ داد؛ اما خداوند یک فعل (امتناع کردن) را به آن نسبت می‎دهد و منشا این امتناع کردن از سجده، روحیه استکباری داشتن نسبت به خداوند بود که این استکبار نیز ناشی از اندیشه بوده است؛ برای اینکه درون خود، خداوند و امر آنرا حکیمانه نمی دانسته است.
وی با تاکید براینکه هر فعلی هم که بشر دارد مانند همین عمل است، بیان کرد: جوانان گام اول اندیشه ای توحیدی داشتند؛ برای اینکه ایثارگری یک فعل است اما این نفس است که باید به اینجا برسد و این خصلت را بعنوان فضیلت در جامعه شکل دهد و آن شکل نمی گیرد مگر اندیشه درست شود و پیامبراسلام(ص) نیز 13 سال را به اصلاح اندیشه اختصاص داد.
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بابیان اینکه این سه حوزه در تعامل با هم قرار دارند، افزود: مثلا در بحث حسادت که یکی از رذائل اخلاقی است خود معلول یک اندیشه دیگری است، برای اینکه حسادت اعتراض به خدا و خشمگین بودن بر قدر الهی است و این حسادت که یک عمل در نفس است بصورت غیبت، تهمت و... در رفتار بیرونی ظاهر می شود.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم آنچه در گام اول شامل ایثار، روحیه جهاد، نترسیدن از مرگ و... صورت گرفت در گام دوم نیز رقم خورد باید در اندیشه تحولی به وجود بیاید، اضافه کرد: فلسفه بعثت پیامبران در دو عنصر یعلمهم کتاب و حکمت (اندیشه) و یذکیهم (نفس) خلاصه می شود و خداوند یازده قسم به خوشید و.. می خورد که اگر کسی نفس را تزکیه کند به رستگاری می رسد؛ برای اینکه اگر تزکیه رخ دهد رفتار درست می شود.
معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: اسلام به جهت اینکه انسان را به درجه ای از تزکیه برساند از تعلیم شروع می کند؛ برای اینکه اصلاح اندیشه باید صورت گیرد تا درون اصلاح گردد و با امر و نهی نیز نمی توان درون را درست کرد.
وی افزود: البته اسلام بوسیله رفتار نیز نفس را به تزکیه نزدیک می کند؛ مثلا امام علی(ع) می فرماید اگر حلیم نیستی خودرا به حلم بزن؛ برای اینکه اگرانسان خودرا شبیه قومی کند کم کم شبیه آن می شود و روانشناسان نیز این امر را تائید کرده اند همین طور حضرت علی (ع) می فرماید اگر از چیزی میترسی خودرا درون آن بیانداز؛ برای اینکه اینگونه صفت شجاعت بر تو بار می شود.




منبع:

1400/01/28
15:33:59
5.0 / 5
857
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد