نور معرفت
حجت الاسلام پناهیان در برنامه سمت خدا مطرح كرد؛

ظهور، برای جامعه ای است كه رشد كند و آزادانه و صحیح انتخاب نماید

ظهور، برای جامعه ای است كه رشد كند و آزادانه و صحیح انتخاب نماید

نور معرفت: حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: مردم را سرزنش نمی نماییم اما می گوییم لایق ظهور نیستیم. ظهور حضرت برای جامعه ای است که رشد کند و آزادانه و درست انتخاب نماید.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان با حضور در برنامه سمت خدا شبکه سوم سیما با تاکید بر اینکه مهدویت در میان تمام مفاهیم دینی با اهمیت ترین خاصیت اش آنست که امری واقعی و به شدت سیاسی است، گفت: ظهور امام زمان (عج) امر قدسی و نامعلوم نیست. بسیاری درباب امام زمان شاعرانه سخن می گویند که خوب است و حتی معتقدم کم هم هست. بسیاری درباب ایشان اعتقادی و به سبکِ کلامی قدیم سخن می گویند. بسیاری درباب ایشان به شبهات می پردازند که همه بسیار عالی است. بسیاری درباب ظهور امام زمان (عج) به گناهان مردم می پردازند که خوب است اما همه در مقابل بُعد سیاسی غیبت و مقدمات فرج هیچ است.
وی اضافه کرد: اگر اعتقاد به حضرت داشته باشیم و به خاطر ظهور ایشان، گناهان شخصی را کنار بگذاریم و دعا نماییم اما مقدمات سیاسی ظهور فراهم نشده باشد، ظهور محقق نمی گردد.
به بعد سیاسی مهدویت پرداخته نمی شود
پناهیان افزود: متأسفانه طلبه ها دین را در سطح فردی معرفی می کنند. مهدویت هم در حد اخلاق فردی و اجتماعی معرفی شده است و به بعد سیاسی آن پرداخته نمی گردد. مراکز مهدوی درباب مباحث سیاسی مهدویت ضعف جدی دارند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه طلبه ها مقوله مهدویت را فردی، قدسی و آسمانی تعریف می کنند و آنرا روی زمین نیاوردند اشاره کرد: ظهور امام زمان (عج) اولاً سیاسی است ایشان با قدرت های سیاسی دنیا در می افتند. ما زمانی که می خواهیم درباب مهدویت صحبت نماییم باید موعظه های خودرا به سمت مسئولین ببریم برای اینکه آنها مقدمات ظهور را فراهم یا خراب می کنند.
پناهیان افزود: ظهور امام زمان (عج) قدرت و ثروت را از دست ظالمان می گیرد و به دست مستضعفان می دهد. قدرت و ثروت در زمان حضرت چگونه تقسیم می شود؟ درباب دوران مهدویت شنیده ایم که در عرصه سیاسی عدالت برپا می شود اما هیچگاه نگفته ایم که حضرت عدالت را به چه صورت برپا می کند؟ این سوال را اهل فضل پاسخ دهند. ما تقریباً هیچ کتابی در این خصوص نداریم. رشته تخصصی مهدویت دراین زمینه باید فعال شود که در حکومت مهدوی آیا وزارتخانه داریم؟ شیوه حکمرانی و ساختار سیاسی در آن زمان چگونه است؟
وی با اشاره به اینکه آیا حضرت عدالت را با ذکر، تصرف و یا ابزاری خاص برقرار می کنند اظهار داشت: آیا حضرت وزارت اطلاعات سنگینی در آن زمان دارند؟ من احتمال می دهم که اینگونه نیست؟ پس ظالمان چگونه کنار می روند؟ واقعاً اگر ما دروغ و غیبت را ترک کنیم؟ حضرت ظهور خواهند کرد؟
پناهیان افزود: گناه مسئولین سیاسی کشور در تحریف دین ظهور را به تأخیر می اندازد یا گناه چند بنده خدا که در مضیقه هستند؟ تقوا که ظهور را تجلیل می دهد تقوای فردی است یا سیاسی؟ تقوای سیاسی چقدر در رسانه ها وجود دارد؟ رسول خدا در هر دو خطبه نماز جمعه که باید تقوا مورد سفارش قرار گیرد این آیه را می خواندند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا پروا کنید و سخن راست و استوار گویید، و از بیهوده گویی و سخنان فسادانگیز بپرهیزید.» بدین سبب با اهمیت ترین تقوا در رسانه هاست. فاسدترین افراد آنست که در رسانه ها بالا و پایین یک حرف را می زند و آنرا منتشر می کند.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه ما مردم مسئولین را انتخاب می نماییم اظهار داشت: مقام معظم رهبری در کتاب نظریه انتظار خود می فرمایند: «حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمیِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمان ها، اراده ‏ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمی ‏کند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آن هاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می ‏بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل می ‏دهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومت های مدّعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان متفاوت است. آنچه امروز در دنیا اسم دموکراسی و مردم ‏سالاری را روی آن گذاشته اند، همان دیکتاتوری های قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروه ها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروه هاست و مردم در این میان هیچ کاره اند. یک گروه به قدرت دست پیدا می‏ کند و در سایه قدرت سیاسی ای که همه زمام های امور را در کشور در اختیار او می ‏گذارد و با سوءاستفاده از این قدرت، ثروت و پول و سرمایه به نفع خود گردآوری می ‏کند و آنها را در راه به دست آوردن باردیگر قدرت مصرف می‏ کند. دمکراسی های امروز دنیا بر پایه تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشم ها و دل هاست. امروز در دنیا هر جا شعار دموکراسی می ‏دهند، شما ببینید برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس چه کار می‏ کنند! پول خرج می ‏کنند. دموکراسی در پنجه اقتدار پول اسیر است. مردم‏سالاری امام زمان - یعنی مردم‏سالاری دینی - با این روش، به کلّی متفاوت است»
وی افزود: صد درصد مردمی بودن حکومت مهدوی یعنی چی؟ یعنی زمانی که مردم در تعیین سرنوشت خود دخالت کنند و این خیلی بیشتر از انتخابات های زمان ماست. ما باید در انتخابات رشد کنیم؟ آیا می توانیم این مجلس انقلابی که حدود ۳۰۰ نفر است یا دیگر نمایندگان انقلابی مجلس های قبل را به امام زمان بعنوان یارانشان معرفی کنیم؟ می توانیم طلبه ها، استانداران، امام جمعه ها را معرفی نماییم و بگوییم حضرت این ها یاران شما هستند.
پناهیان اضافه کرد: امیرالمومنین به اباذر می فرمود، جایی حکومت نکند به کمیل می فرمود بدون اجازه من آب نخورد اما با مالک اشتر متفاوت بود. نباید نام مالک را بر روی هر کسی بگذاریم. مالک کسی است که تشخیص می دهد چه کاری را باید انجام دهد. انتخابات ما در وضعیت فعلی بهتر از جاهای دیگر است و این را غربی ها و ناظران بین المللی می دانند به خاطر همین حقیقت است که در زمان انتخابات رسانه های خودرا سرخط می کنند برای اینکه حقیقی است.
مردم را سرزنش نمی نماییم اما می گوئیم لایق ظهور نیستیم
پناهیان با اشاره به اینکه مردم پس از چند وقت از منتخب خود راضی نیستند آیا امام زمان از او راضی است؟ و در پاسخ به این پرسش که ما در انتخابات مخیر هستیم. چرا باید به خاطر انتخاب سرزنش شویم، اشاره کرد: مردم را سرزنش نمی نماییم اما می گوئیم لایق ظهور نیستیم. در دوران مدرسه شما نمره کم می گرفتید نباید سرزنش شوید بلکه باید تقویت نماییم تا رشد پیدا کند. ظهور حضرت برای جامعه ای است که رشد کند و آزادانه و درست انتخاب نماید.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: «فرآیند تحقّق هدف های اسلامی، یک پروسه طولانی و البته دشواری است. بطور نسبی انسان به آن اهداف نزدیک می شود؛ اما تحقّق آنها، بسیار طولانی است. قدم اوّل که پُرهیجان تر و پُرسروصداتر از همه است، ایجاد انقلاب اسلامی است. کار آسانی نبود؛ لیکن این آسان ترین است. قدم بعدی، ترتّب نظام اسلامی بر انقلاب اسلامی است؛ یعنی ایجاد نظام اسلامی، که گفتیم نظام اسلامی، یعنی هندسه عمومی جامعه، اسلامی بشود؛ که این هم شد. قدم بعدی - که از این ها دشوارتر است - ایجاد دولت اسلامی است. دولت نه به مفهوم هیأت وزیران؛ یعنی مجموعه کارگزاران حکومت؛ یعنی من و شما. ما باید به مفهوم واقعی کلمه، در درون این نظامِ اسلامی، اسلامی شویم. این مشکل تر از مراحل قبلی است… پس تشکیل دولت اسلامی، مرحله ی سوم است. پس از این مرحله، مرحله تلألؤ و تشعشع نظام اسلامی است؛ یعنی مرحله ایجاد کشور اسلامی. اگر این مرحله به وجود آمد، آن وقت برای مسلمان های عالم، الگو و اسوه می شویم: «لتکونوا شهداء علی النّاس». اگر توانستیم این مرحله را به سلامت طی نماییم - که از همّت مردان و زنان مؤمن، این چیزها اصلاً بعید نیست - آن وقت مرحله بعدی، ایجاد دنیای اسلام است.» این مرحله همان تمدن نوین اسلامی و ظهور است که مقام معظم رهبری در جاهای دیگر به آن اشاره داشته اند.
پناهیان با اعلان اینکه ما در راه رشد هستیم، اگر در راه رشد نباشیم، نمی توانیم بگوییم آقا بیا البته پروسه طولانی است که باید دقیق طی شود، اضافه کرد: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند انقلاب ما مقدمه ساز فرج است. آیا رفتار فردی من نوعی در ظهور مؤثر است یا فرد سیاسی؟ آیا رفتار سیاستمداران ما مهم تر است یا رفتار مردمان عادی؟ پس چرا تعجب می نماییم زمانی که گفته می شود انتخابات درست یا انتخاب درست ظهور را نزدیک می کند. چرا بی بی سی نسبت به این مساله حساس می شود برای اینکه یک بحث قدسی به نام مهدویت را به انتخابات نزدیک کردیم؟ البته من نگفتم با این انتخابات یا انتخابات دیگر مقدمه ظهور فراهم می شود بلکه گفتم سربلندی در امتحان انتخابات، مقدمه ساز ظهور است و اگر انتخابات درست در کشور نهادینه شود، ظهور رخ می دهد برای اینکه مردم رشد یافته می شوند. مردم باید به سطحی برسند که انتخاب هایشان در سطح ۳۱۳ نفر یا یک یا دو سطح پایین تر از آن باشد. بی بی سی و بی بی سی چی ها کلمه نهادینه ما را حذف کردند و انتخابات را به انتخاب تبدیل کردند. کدام فرد عاقلی تصور می کند که یک طلبه این حرف را بزند.
وی اظهار داشت: اگر انتخاب درست نهادینه شود زمانی که مردم فردی همچون امیرالمومنین را انتخاب کردند دیگر سراغ ابوموسی اشعری نمی روند. امیرالمومنین در نامه ای به ابوموسی اشعری بعنوان نماینده مذاکره کننده خود می فرمایند اگر عقل و تجربه را در مذاکره زیر پا بگذاری، شقی هستی. به دروغگو اعتماد نکن.
پناهیان با اشاره به اینکه امام زمان شغل و بیکاری را در جامعه برطرف می کند، اشاره کرد: امام زمان کار درست می کند و بیکاری را کنار می زند چند سالی است که مقام معظم رهبری شعار سال ها را به سمت تولید و رفع موانع های آن انتخاب کنند این ها مفاهیم مهدوی است. شعار امسال یک مفهوم مهدوی است اما در کجای صدا و سیما به این مفهوم پرداخته شده است؟ باید مفاهیم مهدوی را زمینی نماییم در این صورت خواهیم فهمید که کارآفرینی مقدمه ساز ظهور است. الان بی بی سی چی ها این را دست خواهند گرفت برای اینکه مهدویت را امری بالایی و قدسی دانستیم و برای زمینی کردن آن کاری نکردیم.

1400/01/13
15:38:02
5.0 / 5
688
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد